AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.370

Startproblem av min 330d -02 -> felkod 1260 från DDE

ni
6
niglist
330d Touring -02
Hej,

Jag har strul med min 330d -02 som inte vill starta. Inga kontroll- eller varnings-lampor indikerar fel, startmotorn vevar på som om inget har hänt men den startar inte.

Jag har kollat:
säkringar: OK
felkoder: 1260 från DDE (otillåten avvikelse av frammatningstrycket, sensorn sitter i bränslefilterhuset och heter "frammatningstrycksensor")
bränslepumpen surrar: JA (dock är jag inte säker på om den verkligen matar)
bränsle finns i tanken: JA :)
testat två olika nycklar (om kodningen skulle släppt i den ena): JA

Har inte kollat - men borde kolla - så att bränslepumpen verkligen fungerar fullt ut. Jag tog dock av slangen direkt för att se så det kommer bränsle från bränslefiltret för att se pumpen trycker genom bränsle genom filtret, det gjorde det inte. Jag vet dock inte vad detta säger om pumpen eftersom utloppet från filtret sitter efter framtryckningssensorn som ger felkod för avvikande tryck (den säger kanske till pumpen att inte pumpa om motståndet är 0?). Efter jag satte på slangen igen och kört på startmotorn så finns ingen luft kvar i slangen, så något måste pumpa ur luften (slutsat, pumpen fungerar?). DDE minnet är nollställt efter detta och felet 1260 återkommer. Det jag borde göra är kanske att ta av slangen som går direkt från pumpen...

Hoppas på några kloka förslag om vad jag kan kolla, annars får jag plocka fram en bogserlina så jag kan ta mig till någon verkstad...

// Johan
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Kompisen med 330 d touring, råkade ut för likn problem, du har minst en pump i tanken, o en under bilen, dom e till för att mata fram till högtryckspumpen, Fyllde upp full tank på hans då startade den till och från o gick allmänt piss, bytte matar pumpen under bilen o vips så va problemet löst!

ni
6
niglist
330d Touring -02
Låter troligt, ser på ritningarna nu att matarpumpen sitter under bilen, den pump jag syftade på i första inlägget är pumpen i tanken. Jag slutade leta när jag hittade den, antog att det bara fanns en.

Har nu haft av båda slangarna till/från filtret och det sipprar endast ut lite diesel, så det är troligtvis försörjningspumpen i tanken som orsakar det. För det är deffenitivt inget högt tryck som matarpumpen skulle orsakat.

Jag plockade även av frammatningssensorn för att få felkod 1255 från DDE, eftersom systemet då ska trycka ut 4 bar som ett standardvärde om sensorn är trasig. Tar det som ett bevis på att matarpumpen är trasig.

Tror ni att jag dragit fel slutsats får ni gärna ropa till...
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Du e nog helt rätt ute, fixa en ny matar pump så ska den allt starta igen =)

Fick samma fel på min idag. Ställde bort den igår kväll och den gick hur bra som hellst. Imorse tände den inte ens till när jag skulle starta. Blev så där för nån vecka sen med, men då gnuggade jag säkert en minut och då startade den och gick hur fint som hellst. Och den misstände inte heller när den tillslut startade. Skruvade bort slangen som går ut ur filtret och det kommer diesel när man vrider på nyckeln. inget jätte högt tryck, men de kommer iaf. Så pumparna verkar ju vara ockej. Vad kan de då vara för fel? Får inte komma in på bmw föränn på måndag med den. Frågade dom vad de kunde vara, men dom viste som vanligt ingenting.
ni
6
niglist
330d Touring -02
Hur stort var trycket, kommer det mer diesel när du kör på startmotorn än när du bara har tänningen påslagen? För enligt vad jag vet så gör högtryckpumpen igång först när du kör på startmotorn. När endast tändingen är påslagen kör bara den lilla klena pumpen som lyfter dieseln över kanten på tanken.

Dvs. var det en rejäl stråle som kom så är högtryckspumpen ok.
De var bara så de rann diesel ur filtret. Blev ingen stråle, Men jag testade inte att köra startmotorn samtidigt. Ska gå ut och testa de och se vad som händer.
Testade nu och köra startmotorn samtidigt, men de är samma dåliga tryck. De tog även ett tag innan de började komma diesel när man vred på nyckeln. Kanske är pumpen som sitter under bilen som är trasig då?
ni
6
niglist
330d Touring -02
Troligtvis, låter i varje fall som samma fel.
Blir till att köpa en ny imorgon och dra den till ett garage då.
De var högtyckspumpen som var felet. Knackade med en sop på den och då startade den så jag slapp att bogsera den iaf. Men då blev de ett annat skumt fel istället efter att jag bytt. När den är kall så kan oljetryckslampan lysa gult i några sekunder, också går den ojämt på tomgången. Har sökt här och försökt hitta vad de kan bero på, men inte hittat något. Tändspolen har dom flesta bytt när lampan lyst gult. Men de är lite svårt på en diesel:)
ni
6
niglist
330d Touring -02
Du måste få skiten inställd...
ni
6
niglist
330d Touring -02
Länk
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Högtryckspumpen?? inte matar pumpen under bilen då? det med oljetrycklampan är ett std fel, är nivån ok på stickan är det oljenivågivaren som felar, hur mkt har du kört sen bilen startat? det tar några mil innan systemet luftar ur, lr oxå krävs radering av felminnet för felfrigång..

Matarpumpen under bilen menar jag. Får åka in på bmw ändå och nolla felkoderna då. Oljenivån är ok och de var precis oljenivågivaren skulle lägga av när jag bytte pump om de skulle vara den. Har kört kanske 10 mil sen jag bytte så ja tycker den borde vara urluftad nu med. De är roligt med bilar jämt.
po
9
poonta
550i E61 -06
tds power: Vad var det för pris på matarpumpen?
Fi
22
Fiffe
bmw 330Xd -03
Min 330Xd Står på Bmw Segeltorp, (Stockholm),med trasig matarpump.
4400 tar dom för bytet.
Inte billigt men jag är ingen mek direkt så vad gör man.
po
9
poonta
550i E61 -06
Fiffe: Bytte min pump igår, väldigt enkelt bara två stycken slangklammor att lossa resp dra ihop. Dock 2485:- för en liten pumprackare var dyrt.

Mvh Pontus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är är inte ovanligt att matarpumpen under bilen ger sig, speciellt på importerade dieslar som rullat dubbelt så långt mot vad som står på mätaren.
Vid bortfall av pumpen i tanken kan bilen fortfarande gå, men inte av den sk in.line pumpen under bilen.
Relä och relästyrning till bägge pumparna övervakas vid fel lagras 1250 "relä frammatningspump" pumparnas funktion övervakas inte.
Om frammatningstrycksensorn är elektriskt defekt lagras fel 1255, då får man ett ersättningstryck på 4 bar.
Frammatningstryckssensorn övervakas med bör/ärjämnförelse när motorn startar och är i drift.
Om DDE fastställer en otillåten avviklese av frammatningstrycket från börvärdet lagras fel 1260.
Beroende av av aviklesen reduceras insprutingsmängden eller också kopplas motorn ifrån, resp motorstart är inte möjlig.

///MVH Hasso
Länk
Pu
21
Pumme
BMW 325 Cab E93 -07
Volvo V70N 2,5T -05
Renault Traffic 1,9DCI 03
Renault kango 1,5dci -07
Hasso du e grym!! den här tråden löste mitt problem Tack

//Pumme
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.