AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.219

Försäkringen svindyr?!

Sida 2 av 2
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
håller med gorth fullständigt.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Gr
133
Grimm
320i -99
Kollade med ett par olika försäkringsbolag för en 330Ci -02 idag. Jag är 31 år och bor i en 200pers by utanför en småstad.

Försäkringen:

Helförsäkring (med självrisk 3000:-)
1500mil/år
Självrisksreducering
Hyrbil

Dessa offerter fick jag:

Trygg Hansa: 9453:-/år
Länsförsäkringar: 9940:-/år
Vesta: 11654:-/år

Jag har sen ett par år tillbaka haft Trygg Hansa och det verkar vara det billigaste för mig fortfarande.

Har bara en fundering! När det gäller självriskreducering. Jag kör varje dag på vägar där det förekommer mycket vilt, har krockat två gånger på ett år med rådjur och har haft nytta av självriskreduceringen. Men hur är det om det skulle komma till ex en boll el dyl. på bilen som ger en buckla. Gäller den då med, eller är det den vanliga självrisken som träder in??

Citat Trygg Hansa:
"Med självrisksreduceringen slipper du betala 3000:- av Vagnskadeförsäkringens självrisk om du råkar ut för skadegörelse, kolliderar med ett djur eller krockar med ett utlandsregistrerat, identifierat fordon."

Vantage
Verkar som vanligt vara spridda skurar bland priser och bolag.
Har Akstam + Länsförsäkringar nu på mina bilar.
525 Touring -01 = 6700:- / År Helförs och 2500mil.(Aktsam )
352 Coupé -94 = 4400:- / År Halvförs och 2000mil.(Länsförs )
Har gjort en offertförfrågan hos Vesta idag, får se vad detta resulterar i ??
Folksam skulle ha uppemot 3000:- mer / år på ovan ställda krav.
Trygghansa +5000 exkl 325:an pga import.
Sen beror det på dag och mäklare med ??
Har fått olika bud från samma bolag beroende på vem man pratar med.
Ex: Insplanets undersökning visade på 8000:- hos Aktsam för 525:an ??
Ringde själv upp Aktsam och vips -1300:-/År ???
Ingen provision Insplanet ???

Vantage
Wi
11
Wimpan
530iA Individual Touring -02
Om bilägare och brukare är två olika personer kallas detta "otvivelaktigt ägandeförhållande".

En del försäkringsbolag har tilläggsförsäkring för:
- flera olika brukare
- Ungdomstillägg för yngre förare
Dessa tillägg brukar löna sig att ha istället för att "skenförsäkra" om olyckan väl är framme då man inte riskerar att bli utan ersättning.

Om tvivel uppstår kan även en ekonomisk granskning göras för att fastslå den igentliga ägaren.

Som mc-åkare så har detta ämne debatterats flitigt. Kontentan är strängare regelverk och högre premier som följd om många "fuskar".
Gr
133
Grimm
320i -99
Har hört många säga att de "snackat" till sig ett bättre pris hos bolag. Själv har jag inte lyckats en enda gång på alla år. De verkar mer förvånade att jag frågar.

Lite negativet överraskad blev jag när jag fick offerten från Vesta iom att det var det dyraste av dom jag kollade med. De har ju annars lovordats här på forumet.

BMW Orginalförsäkring.....vad har de för krav? Orginalutrustade bilar utan m-paket el.dyl?
he
4
hedenberg
523i M-sport-00
3271kr för min 523a och 4600kr för grabbens 528 -97a boende i gävle i moderna försäkringar.

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
själv betalar man ca 24 000:-/år hel på 750:n

22 år o bor i mindre stad.

tråkiga åengar att lägga emn den rullar bara några få månader om året iaf.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW Orignalförsäkring har inga direkta krav. Är det import så måste skicka in ett intyg på omkodade nycklar. Har båda mina bilar i detta bolag då dom de senaste åren konstant har varit billigast samt att det aldrig är något strul med importerade bilar. Är man medlem i BMWCS så får man 10% rabatt.

___
//Ulf
Gr
133
Grimm
320i -99
Ok. Ska kolla upp dom.

För övrigt skönt att man inte bor i en storstad och måste betala sjuka pengar eller enbart köra med Trafikförsäkring. Runt 8-10000:- funkar, blir det mer så känns det.
Gr
133
Grimm
320i -99
Gjorde en Offert på nätet nu och fick fram följande från BMW Orginalförsäkring:

Helförsäkring (4000:- självrisk vagnskada)
1500mil/år
Självriskeliminering
Bilextra

7840:-/år

Billigast hittills....!!

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Appropå svindyr försäkring, fick lov att höja till 2000 mil/år, 1317:- i månaden landade jag på då. Från 10papp om året... hutlöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.