|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter ny bmw och M-paket är ett måste så länge det handlar om sedan. Jag har kollat på bilar runt 100-120k och kanske egentligen inte vill betala mer än 110 då jag har begränsad budget. Vilken av dessa 2 skulle ni valt? Bil nr 1. Länk Bil nr 2. Länk Btw. Har nyss fyllt 19 och endast haft en 318 E46 tidigare. Att det är Automat på E39an gör mig detsamma. Alla fall som det känns just nu. | |
|
Valet mellan E46 och E39 är en fråga om vilka egenskaper du prioriterar hos en bil. Lägger du mer tonvikt vid komfort och utrymmen, välj E39. Är väghållning och körglädje viktigast för dig och du tar ibland ut bilen för att köra på krokiga asfaltvägar, välj E46. |
|
| Har själv en 525iA, så om du hittar ett vibrationsfritt exemplar så är det självklart en E39 du ska ha! Själv ångrar jag att jag inte köpte en manuell och en som inte började vibrera och skaka. Man blir rädd så fort man hör det minsta vinande eller annat ljud från automaten, trots att det antagligen inte är något fel. Ser ju 40000 försvinna från banken till reparation... | |
| om jag endast ska gå efter din ålder så tycker jag en E46 är mer passande | |
| Du lär bli av med E46:an lättare och förlora mindre pengar på den när det väl är dags, men du åker inte lika tyst och bekvämt i den på långa vägar som i en E39. "Krokiga vägar" med en E39 med M-paket är inga större problem... | |
| Krokiga vägar är naturligtvis inget problem med en E39, men det går snabbare och är roligare i en E46. | |
|
är med 19 o köpte mig en e39a. Valde mellan en 540 E39 o en E46 330. 330 var för dyr o med tanke på att päronen har en E46a så här i efterhand så hade jag nog aldrig blivit nöjd med 330in pga den är en mellanklassbil. Det är lite stötigt o lite högre vägbrus. Därmed inte sagt att den är dålig lr för oväsen så in i h*lvete men jämnför E39 Vs E46 sida vid sida. O visst går de busa på med en E39a också. Verkar som du inte ska ha allt för stor motor?! så då tycker jag du ska välja manuell låda om du väljer E39an,detta pga jag upplever de motorsvagare alternativen lite väl sega med automatlådan. |
|
| Okej, ja manuell frestar ju mer än automat kan jag ju säga. Och som du sade, dom mindre motorerna frestar mer än dom större. | |
| eller frestar och frestar gör kanske inte dom mindre motorerna men de e dom som jag känner att jag vill ha. Hellre nyare och mindre mil än äldre och mer mil bara för de e mer hk.. | |
|
du gör som du vill men häng inte upp dig för mycket på miltalet! kolla om bilen är fräsh för övrigt så inte mätaren har skruvats o själva bilen har gått 25 000 mil ist för 10 000 Kolla även om servicarna har skötts som de ska osv osv. Jag köper heldre en bil som servats var 500 mil änn en som gått efter service intervallerna,o servats var 1500-2000 mil? men har gått 5-6000 mil mer... Annars är väll en Alpina B10 V8 rätt fin? ;) |
|
| Jo de e klart, servicebok med fullstämpling är ett måste. Och kommer givetvis kolla hur pass pålitliga milen verkar innan jag köper. Känner jag att ett M-test skulle behövas så får jag ta den smällen. Men att köpa en med 25000 mil skulle jag aldrig göra. Sålde min förra e46a pga Milångest. (17700) hehe... skulle helst villa ha en som aldrig slår om till 10 000 men de e nog svårt:S | |
|
Jag har ju en kombi av vardera sort och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa modeller som rejält stor. Nu är det kanske inte helt rättvist att jämföra en spinnande 3-liters sexa med en knattarande diesel fyra men jag har även kört ett par E46 bensinare och på landsväg/motorväg är skillnaden mellan diesel och bensin väldigt liten. Jag upplever också min E39 som roligare att köra (men kanske återigen motoralternativen gör sitt) men jag kan tänka mig att en manuell 325/330 med rätt däck och chassi trots allt lockar fram mer glädje...E39:an är hur som helst rejält mycket trevligare att köra än motsvarande alternativ hos konkurrenterna. ___ //Ulf |
|
| har själv en e46 och kan rekomdera dem helt klart.. vi har även e39:a inom familjen och den största skillnaden är som sagt väghållningen och körgädjen.. e46 är ruskigt rolig att ratta på kurviga vägar då väghållningen är ra och styrningen perfekt.. fördelarna med e39 är ju att det är bättre komfort och att bilen är större men styrningen är inte lika precis som i e46 :( annars en kanonbra bil | |
| Fast körglädje eller åkglädje (beror på hur man ser det) är ett svårdefinierbart tillstånd. Vissa blir "glada" av komfort och utrymme medan andra prioriterar status och plånbok. ;) Personligen valde jag E39 med M-paket då den var snygg och rolig att köra samt mycket bekvämare och tystare än E46. Dessutom så var den inte lika dyr i inköp, men det lär väl straffa sig när det blir dags att sälja. Mitt råd till trådskaparen blir att satsa på en lite ovanlig bil med udda färg och riklig utrustning, för dom brukar hålla värdet bäst... | |
| Ps: men glöm inte M-paket om du väljer en E39 för utan det så är det rena panchis åket. ;) Inte så kul på krokig väg och så... | |
|
Hade nog satsat på en e39. är ingen större fan av e46. För liten för att vara riktigt bekväm men inte så leksak som en e30. M.V.H Tommy |
|
|
Jag tänker lite i samma banor som trådskaparen när det gäller potenitiella framtida bilar. Om jag inte på något sätt vinner ett par miljoner och köper en sprillans ny M6:a så skulle jag också kika på en e46 Ci av senare årsmodell eller en e39 av senare årsmodell. Vad gäller e39 så är M-pkt ett måste, e46 kan tänkas utan... Såg en gång en e39 med någon typ av brunskinn inredning, tror bilen var svart/mörk. M-pkt och skicket verkade riktigt bra! Den var snuskigt läcker.. En mora-metallic e39, vore ju inte heller helt fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.