|
|
|
|---|---|
| Vad finns det för sätt att sänka bensin förbrukningen? Jag tycker min 325 drar lite mer än vad den borde. Hjälper det att byta oljefilter och nya tändstift? fler tips? | |
|
Ställa av den? =) Nä, allvarligt skämtat.. Oljefilter i sig kanske inte gör så mycket, kompletterar du däremot med ny olja med så kanske kanske du märker nån ytterst liten skillnad. Nu beror de ju klart på om din bil drar 1,2l blandad eller om den drar 2,5...de beror ju på vad du tycker att den borde dra? Hoppas du förstår va jag menar... Annars är de ju först o främst en felkodsavläsning för att se om lmm o lamda m.fl. elektriska komponenter är ok. Sen hade jag nog kollat på luftfilter o bytt olja +filter samt bytt stift. Jag kanske till o med hade kostat på mig ett växellådsoljebyte när jag ändå var i farten. Tyckte man sen att de var ganska roligt så varför inte ta bakaxel med så vet du ju att din bil antagligen inte behöver ses om där på ett tag + att friktionen mellan delarna i låda o baxaxel kanske har blivit nåt mindre som i sin tur bidrar till nåt snålare drift. Sen kan man ju börja räkna på hur lång tid de tar för dig att "köra ihop" de pengarna du gjorde i underhåll gentemot besparing av milkostad... Men bilen mår ju bra av de i vilket fall. De kanske visar sig att största boven ligger placerad i högerfoten? =) |
|
| Länk | |
| Samma procedurere för nästan alla bilar | |
Helga |
Lägg på 195x65x5 om du inte redan har det. Du sparar: Du sänker förbrukningen med minst 0.5 dl. Ökar toppfarten med med 10km. Sänker acc från 0-100 med 0.5 sek. Sänker däckkostnaden med minst 2000 kr/år och däcken varar minst 1000 mil längre. Får mycket behagligare gång i bilen. Spårar inte. Mindre risk för vattenplaning Ev nackdelar: Du impar inte lika mycket på grannen eller småtjejerna. Kan inte köra i 70 km i rondellen utan bara 65. //Helga |
Helga |
195x65x15 skall det vara så klart!! //Helga |
|
Åh...vilken glädjedödare... =) De kostar o åka flott... sa inte nån klok människa nån gång "de som skiljer männen från småpojkarna är priset på deras leksaker" Kan oxå varit nåt jag läst i Slitz... hehe |
|
| Sen beror det på hur tung högerfoten är | |
|
Helga skriver att man ökar toppfarten med 10km. Hur skulle detta kunna vara möjligt. Det logiska borde ju vara att med ex 195x65x17 går bilen fortare än med 195x65x15. Eller? En annan sak man kan hålla koll på är lufttrycket i däcken för att minska förbrukningen lite. |
|
|
,,, om du ska byta tändstift oh oljefilter, så tycker jag nog du ska byta luftfiltret också! Billigt och är det smutsigt så kan den göra sig märkt på bensinförbrukningen. Annars så kolla felkoder, samt se om avgasvärden är som dem ska, så kan du kanske lättare se vad bekymret är. Men vad jag har hört så är dem tidiga 325 motorerna lite törstiga, då dem inte har Vanos, så frågan är vad som är högt på din soppaförbrukning? Min bil ligger på 1.2 i stadskörning, och nere på strax under 0.8 om man tar det lugnt på landsvägen. Så antar en utan Vanos är lite törstigare då! |
|
|
Helga: Tveksamt om du kapar 0,5 sekunder 0-100. Bakhjulen kommer släppa med 195or. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| ska serva den på speedy, de byter tvärr ej luftfilter eller tändstift.. | |
|
luftfiltretkostar inte många kronor (80-120kr) och du byter det själv på 20sekunder. Så det är inga bekymmer! Men byta stiften är lite drygare! Man måste dona ett tag, sedan behöver du en lååång hylsa för att nå stiften! Men tändstiften ska inte behövas bytas så ofta, men filtret är billigt och kan nog vara lämppligt att passa på att byta när du ändå ska göra en liten service! Hoppas servicen gör lite nytta nu! |
|
| Köp KN filter. Drar mindre soppa och blir piggare! | |
| hagvik: Stämmer det verkligen? | |
| Piggare blir den, men drar den mindre bensin för det? | |
|
Om den blir piggare kan ju diskuteras även det ! :P // MVH Jocke |
|
| Finns ett samlingnamn som heter "service" på bilen vilket innehåller antal punkter då slipper man byta saker hipp som happ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.