AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.931

Är det ngn som eftermonterat en taklucka på E39?

Co
133
Corona
540im -99
Som rubriken lyder undrar jag om det är ngn som monterat en lucka?
Vad tar man ström ifrån?
Är det överhuvudtaget möjligt?
Tacksam för svar
Paap Reeder
Sätter du dit en eftermonteringslucka typ Webasto plastlucka som fälls upp á la båt ... halveras bilens värde.

Sätter du dit en originallucka från en annan bil blir plåtarbetet så dyrt så det blir ändå som en halvering av bilens pris när du så skall sälja.

Köp en bil med lucka ... blir billigast på alla vis.

MVH /// Paap R

Co
133
Corona
540im -99
Ok.
Tack för svaret, nja nån båt lucka var väl inte nåt alternativ utan snarare en glas lucka från krockad E39 som står i mitt garage.
Men det är som du säger en dyr historia.
Jag får väl titta efter en med lucka nästa bilbyte.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Byta tak + lack, så att hitta ström känns ju som ett ganska litet problem, visst, har du tid ork och kunskap så... Annars är det nog bättre att sälja din bil och köpa en med hål i taket från början.
Amir_
Varför uttalar sig vissa om saker dem inte vet nåt om ?

jag har hört att det ska gå. och ej så dyrt! som på stås, priset vet ja dock inte riktigt!
du verkar juh ochså uttala dig om saker du inte vet något om tydligen..

klart det kommer bli dyrt om man vill ha det seriöst gjort, takluckan i sig är nog inte det dyra i den här operationen, utan snarare lackering, samt allt kring jobb, det lundqvist säger är juh faktiska kostnader inget annat..

det finns väl inte nån normalt funtad person som mekar dit en taklucka på en e39 och sen sprayburkslackar taket?.. dvs det kommer kosta en slant att lacka om.

elen är inte det svåraste direkt men att få dit alla kring grejjer är juh inte enkelt..

klart det GÅR att göra, men jag håller nog med bmwlundqvist, det kommer att stjälpa mer än det kommer hjälpa, om man ändå ska göra det så är en mkt viktig sak att tänka på att hålla taket nerkylt när man skär ut hålet, för om plåten slår sig är det ett rent h-vete att få till det igen...

som sagt, jag personligen hade aldrig gett mig på det, men om man har alla kringrejjer, kan få det bra lackat för en vettig peng, och lite att göra på kvällarna så go for it ;), klart att allt GÅR att göra, men man bör juh väga kostnader+tid jämnfört med vad man får ut av ingreppet?..

har aldrig satt in en taklucka på en bmw, men däremot på en annan bil och det är inget man gör i en handvändning om man vill ha det bra och pålitligt.

/mvh jocke
Co
133
Corona
540im -99
Hej Jocke!
Tack för dit svar. Ditt svar var det jag ville ha, jag förstod ju oxå att det gick. Bara hur pilligt det egentligen är.
Jag hade väl egentligen inte trott att det skulle gå utan att det skulle kosta slantar. Men man vet ju aldrig, jag har blivit positivt överraskad förr då man ställt frågor om pris här på forumet.
Men som sagt det var en chansning som jag inte trodde speciellt mycket på.
Tack för era svar!
Nån lucka på min 523:a blir det alltså inte.
Paap Reeder
Amir!

Man kan inte bara skära upp ett hål i taket och flytta över en lucka från en annan bil.
Nu talar vi om originaltakluckor!

Operationen består av "takbyte" jäms med stolparna ty ett tak på en bil med och utan lucka skiljer sig åt som en tall och en nypobuske.

Takets uppbyggnad på en bil med lucka innehåller för det första Två! tak ... ett innertak som själva ramen för luckan sitter fast i samt sedan det "vanliga" yttertaket.
Mellan innertak och yttertak skall luckan sedan glida fram och tillbaka i.

Jag tror du menar att dom som gjort det har satt dit dom öppningsbara luckorna typ båtlucka men det kunde man göra på en Volvo Amazon - 75:a men inte på en 523.

Att montera lucka på en bil utan lucka innebär komplett takbyte jäms med stolparna ... vilket i sig inte är en omöjlighet på något vis.

MVH /// Paap R

Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Hej jag har satt dit en orginallucka en gång.
Fast inte BMW det var bara att byta hela taket och sen göra en hellackering.
Den hade fått närkontakt med en älg så taket behövde endå bytas.
Så allt går med lite pyssel.

MVH Daniel
På min första bil(Volvo 142:a) som jag byggde om en aning så monterade jag en originallucka, dvs tog lös hela takluckepaketet på en annan kärra, klippte hål i taket och bockade ned kanterna m.m. Bilen skulle ändå hellackeras. En del pyssel men inte på något sätt omöjligt. Nu vet jag inte om jag skulle ge mig in på motsvarande på en så pass ny kärra som en e39:a men det går säkert om man sedan är beredd på att lacka om hela taket åtminstone. Redan då så sa folk åt mig att det enklaste vore att jag tog hela taket men jag ville ändå testa om det var möjligt att bara flytta luckan...och det var det ju. Minns dock att det blev en hel del spacklande då det var svårt att bocka ned kanterna runt luckan utan något vettigt mothåll.

Skulle nog inte göra om det när jag tänker efter...även om jag saknar en lucka på båda våra bilar idag.

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.