AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.491

Kan försäkringen tvinga mig att lösa in bilen?

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hej på er

Jag har halkat med min bil Länk i Jämtland under nyår. Det har blivit många skador runt omkring bilen. Bakståttfångare, Högerframljus, Bakkanter intryktta mellan Bakljus och bakståttfångare samt några repor på sidor.
Har lämnat bilen inne på BMW i Stockholm för laggning, de ska göra en kalkyl och lämna in till min försäkringsbolag för att godkänna even. kostnader, men killen på BMW var lite tveksam. Han tror att försäkringsbolag kommer att inlössa bilen. Jag har en 728 från 96(utan TV/NAVI) mycket fin vagen, den är försäkrat hos Salus ansvar & betalar ca 18000kr om året helförsäkring.
Har ni erfarenheter av salusaansvar? Hur mycket bilen är värt om de ska inlössa? Jag vill absolute inte lössa in utan jag vill att SA laggar min bil, vad ska/bör jag göra/tänka?
Har ni några förslag? jag är en mycket ledsen själ uten min BMW, har köpt en SAAB 9000 tillfäligt åka fram o tillbaka till jobbet.

Nöjd BMW ägare
Länk
Dom brukar väl kolla runt lite vad andra bilar av samma modell, utrustning och skick ligger på och ge dig lite i underkant, men det är bara att överklaga.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Så länge det bara handlar om lite lack, nya plastbitar (stötfångare), lampor och så vidare så bör det ju inte bli så våldsamt dyrt att reparera bilen. Måste de däremot rikta den eller byta hjulupphängnings- eller motordetaljer kan det ju skena iväg. De kommer ju sannolikt inte betala ut mer pengar en vad en annan motsvarande bil kostar.

Ett alternativ för dig är att lämna till någon annan än BMW för reparation, då blir det billigare och större sannolikhet att försäkringsbolaget väljer reparationen istället för att köpa ut din bil till marknadspris.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Försäkringsbolaget avgör på egen hand om bilen ska repareras eller lösas in. Inlösen ska ske med bilens "marknadsvärde", alltså vad bilen borde betingat för pris om du sålt den som den var innan olyckan. Ofta går försäkringsbolaget ut lågt, men du är inte tvungen att acceptera budet. Kan ni inte enas kommer handelskammaren att utse en representant som opartiskt ska avgöra bilens värde.

Jag kan tillägga att min 328:a skadades vid ett inbrott precis efter jul. En ruta krossades, stereon stals, strålkastarna och blinkers fram och på sidorna stals och huv och framskärmar repades vid stölden. Om allt går som det är tänkt hämtar jag ut bilen på Fredag, och slutnotan för försäkringsbolaget verkar hamna på runt 40000:- exklusive ersättning för stereon.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

dom ger skambud så det är bara att stå på sej!

Mvh.JÖRGEN

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.