|
|
|
|---|---|
| Automatlådan i åtminstone 850 är chipstyrd. Det måste väl innebära att den går att programmera om? Eller? Vem kan göra sådant? Vad kan det kosta? | |
|
www.dinan.com gör det så det visar att det förekommer. Mvh Björn |
|
| Basset: På bl.a. låda 5HP-24 så är det EEPROMS och kan programmeras om med antingen DIS eller MODIC. Nu har du en låda som heter 4HP-24 vilken tyvärr innehar EPROM. | |
|
snabel a: Vilket innebär att den inte går att programmera om? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att den är seg i vanliga automatläget. Vid kickdownomkörning hänger den gärna kvar några sekunder i 140-150 km/tim innnan den växlar upp och fortsätter accelerera. Enligt BMW ska det vara så. Men det tror inte jag. Oljebyte? Min bil har gått ungefär 14.000 mil vid det här laget. |
|
|
Basset: Jag skulle nog inte rekommendera att du manipulera med lådan då den är ganska känslig. Att det finns företag som ändrar i mjukvaran beror oftast på att de har gjort förändringar i utväxlingen eller liknande som man då vill ska matcha lådan. Lådan går att programmera om men du måste byta PROM du kan alltså inte flash:a den med DISen. Oljebyte på en automat är att rekommendera även fast BMW och andra tillverkare säger att det är evighetsolja i vissa lådor. Det finns BMW ägare som har upplevt en helt ny bil efter oljebyte, däremot kan jag ju självklart inte garantera dig att det ä det som är problemet. Du säger att du gör en kickdown och tycker att lådan är seg för att växla upp, menar du inte att du egentligen vill att den ska vara snabbare på att växla ner för att få mer vrid eller? |
|
| Basset: Jag har information för vilken typa av olja och vilken mängd du ska använda dig av vid ett eventuellt oljebyte, men för att inte fresta dig att göra det själv så tycker jag att det är bäst att utelämna det just nu. J Det är nämligen lite komplicerat att byta växellåds olja på ett korrekt sätt. | |
|
snabel a: Nej, jag vill att den ska växla upp snabbare i 140-150. V-12.an i 850 är extremt lågvarvig och den hänger kvar kring 5000 varv vid kickdown just i den hastigheten. Släpper jag gasen så att kickdownen kopplas ur växlar den upp och fortsätter accelerera direkt. Men svårt att ibland känna kickdownläget med foten, speciellt om den är halvt bedövad av diskbråcksproblem. :-) Vridet är det inget fel på. Det är gruvligt som det är. |
|
|
Min var likadan ett tag, ibland växlade den inte alls utan varvade ut på en växel. Jag bytte olja och filter, sen var den som vanligt igen. Bränd olja har superkass egenskaper. Jag körde iofs ihjäl lådan kort därefter, men det var bra efter bytet. Jeppe |
|
| Jesperado: "Körde ihjäl lådan kort därefter". Ähum, jag hoppas det inte hade med oljebytet att göra. Jag ser att du kör 750. Det är väl ungefär samma grejor i den som i 850, skulle jag tro. Låter DYRT. Jag vill gärna vara rädd om min lådda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.