AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.670

Vad är det för missljud vid start?

Har nu på hösten/vintern fått ett missljud vid start... Detta missljud uppkommer bara när bilen har stått längre tid... T ex en natt eller när jag har låtit bilen stå utanför arbetet i 10 timmar...

Ljud uppkommer nån sekund efter start och låter visslande/gnisslande men försvinner så fort man åker iväg eller varvar upp motorn över tomgångsvarv...
brukar i 9 fall av 10 vara någon slags rem när det gnisslar och tjuter.. oftast generatorremmen, kolla spänningen på remmen så kanske problemet är löst så enkelt.

/mvh jocke
Får kika på det:)... Konstiga är att det börjar efter att motorn har varit igång i ca 5 sekunder... ett tjutande/gnisslande ljud... Men varför upphör ljudet när man varvar upp motorn lite?
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Hej är det på e39an då är det viskoskopplingen "slirkoppling?"
till den mekaniska kylfläkten som gnisslar uppstår just då motorn är
kall försvinner då den börjar bli varm och fläkten drar upp i varm=slirar mindre..
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
även avgas/kattar kan låta då de är kall. Långt i från detta men möjligheten finns.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Remmarna på E39 har automatisk spänning så det är inte det men det kan vara att en av remmarna börjar blir gammal eller så är det nog viskokopplingen , min låter likadant trots nya remmar.
rsarits
Hade samma fenomen på 530:n, som iofs är en E34, men det verkar som om generatorn inte laddar fullt från start, utan det tar ett litet tag.
I mitt fall var det remmen som var felaktig, problemen började när jag bytt remmen.
Jag fick en annan rem i utbyte, nu är allt tyst.
finns juh många alt... men nog är det en rem alltid, det är jag ganska säker på... det finns juh inte så mkt annat som gnisslar och har sig vid start för att sen försvinna...

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.