|
|
|
|---|---|
|
Tja ! Jag skulle hjälpa en polare å felsöka hans E34 med M50 motor, mitt första förslag var att spray startgas å se om den tände, och därmed se om de var tändningen eller soppan som felade. Men inte tände den inte. Efter lite mera letande kom vi fram till att utgången från styrdatorn hade gått sönder så datorn lyckades inte dra soppapumpsreläet, så pumpen gick inte. När vi byglade reläet så spann bilen igång hur snällt och fint som helst. Nu tänkte jag undra varför bilen inte startade på startgas ? | |
|
är det inte nån funktion då som ¨gör att om inte pumpen startar så startar inte tändningen heller?... /mvh jocke |
|
|
Hm... de e klart, de skulle de ju kunna va. Men jag har inte sett hur datorn ska veta de ? Sitter de på nått vis nån tryck givare i bensinsystemet ? // Anders |
|
|
är väl inte spec konstigt att datorn känner att pumpen inte går, det borde var tämligen enkelt för den att ha nån givare/signal för det.. för jag läste nånstans att det var nån tysk bil (osäker på om det var bmw) som hade ett system som funkade tvärt om, dvs om den inte får gnista, så startar inte soppapumpen... därför jag tänkte om det kunde vara nåt i den stilen.. för nog borde den ha hostat till med startgasen annars. /mvh jocke |
|
| har typ samma fel jag med fast på min e36 325. varken soppa eller gnista, nån som vet vilket soppa relät är, har nämligen inte locket till säkringsdosan? | |
|
På min E34:A så sitter de i lådan längst bak till höger i motorrummet (styrdatorn sitter i samma plastlåda). Du får väl fråga i 3-serie forumet eller söka. De vi gjorde var att ta loss reläet, bygla över dom pinnar som själva kontakten i reläet är kopplade till och köra. Du kan ju alltid lyssa vid tanken, när pumpen går så hör man ett litet surr. // Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.