AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.092

Hur skulle ni laga en minirepa i klarlacken?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag fick ett bdörruppslag tror jag, blev som ett stenskottsmärke genom hela lacken sen som en sned smal repa på 3-4 cm lång, och smal som om man skurit med ett rakblad.

"Stenskottet har jag lagat själv med färg o lite klarlack som jag köpt epå bmw("färgpenna") Det blev okej, inte super men okej, färgnyansen skiftar lite, kanske inte skakade pennan ordentligt så att fägen blandades.

Men hur ska jag fixa repan? Polera säger det flesta att det går, men jag tror min repa vandra genomom hela klarlacken...o då tror jag inte polering hjälper. ...så jag funderar på om man skall maskera med tejp runt repan, sen dra med fingret lite klarlack som kam med färgpennan, o med fingret försöka få ner lack i minirepan. Jag är dock rädd för att det blir fulare(?) Gäller att maskera exakt brevid repan...men det kommer bli snudd på omöjligt. Kanske vågar gå på med 2000-papper sen, och sen polera.

Detta har jag aldriga gjort o vet inte om jag vågar.
Hur gör proffs om jag skulle lämna in den? ...ja om de anser att man inte kan bara polera bort den. Lackar proffsen? ( då menar jag heller inte att man skall lämna bilen på lackverkstad, utan mer de som kan trolla med repor o så)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag brukar låta proffs ge sin syn på saken och fråga vad det kostar för att sen besluta mig vad jag ska göra. Mitt tips till dig blir, åk förbi Doktor Jörgen på Valhallavägen, www.j-sandell.se och be om ett utlåtande. Det låter som skall du bli 100% nöjd får du lackera om då du verkar pedantisk. Däremot kanske du kan leva med någon slags kompromiss?
Lycka till!
Asken
Na
440
Nattugglan
:-D Ja, jag är pedantiskt, kanske måste skärpa mig. Omlackning har jag inte råd med, eller det kommer blir för dyrt för min plånbok, okej om det var en större skada...men det är det inte.

Jag kanske åker förbi Jörgen, han kanske kan ge mig svar på var som måste göras för att få bort den.

P.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Svårt att avgöra utan att ha sett repan, är den ned i grundlacken skulle jag testa rubba bort delar av den först för att sedan använda mig av få strån att fylla igen den med färg.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

lägg i lite klarlack i ena ändan av repan, försvinner den så betyder det att du endast har en skada i klarlacken.

Lägg i så fall flera lager lack på varandra och bygg upp en "ås" .

Låt torka 2-3 dagar, slipa sedan ned "åsen" tills du är i höjd med omgivande klarlack, polera sedan.

När du slipar är det bra att använda klots...köp en vanlig korkklots och dela den i 4 bitar, klipp till en bit våtslippapper och lägg den i blöt några minuter.
Vik sedan pappret kring klotsen.

Se till att du har bra ljus, kolla av ytan både med fingrar och okulärt med jämna mellanrum.

OBS!....använd INTE lackstift eller liknande för dessa fäster mycket dåligt, köp 2k klarlack på sprayburk..... hmmmm De ja vu???!!!

Mvh
Skalman

Na
440
Nattugglan
Skalman,

TACK FÖR UTFÖRLIGT SVAR!

Nu vet jag var som behövs göras om jag vågar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.