AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.423

Köp av BMW e36 325:a vad ska man kolla efter

ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

Hej!

tänkte köpa en e36:a 325:a -91:a eller -92:a och undrar då vad det är man ska kolla efter, alltså vad som man brukar få byta, vart rosten brukar vara och om det är något annat man ska kolla efter.

//Martin
ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

en fråga till hur mycket drar en 325:a som har gått ca 25000mil, undrar för en kompis köpte en 318 och han sa att den drog mycket typ 1.5liter eller nått kom inte riktigt ihåg men de va nått där runt
Finns väldigt många trådar om det här.. Så du kan ju testa och söka.
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
1,3 i stadkörning och 0.8 på landsväg drar min 325IA
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Köper du en lite nyare (-93) så får du ner förbrukningen lite, då det sitter "Vanos" i bilen. Jag ligger på 1.1-1,2 i stan och 0.75-0.85 på landsväg.
,,lite annat jag skrev ner när jag skulle köpa min coupé.

• Kontrollera så elfönsterhissarna fungerar. Dom skall gå ned automatiskt ett par cm när sidodörren öppnas, respektive gå upp när den stängs. Hissmotorn sitter nitad inne i dörren och är besvärlig att byta.
• Gäller äldre coupéer: Listen runt framrutan kan spricka och vatten tränger in. Detta vatten rinner om man har otur ner på elektronikboxen som då kan gå sönder. Enligt uppgift kostar det cirka 9.000:- att fixa bara boxen.
• Funktionen som drar ner sidorutan innan öppning av dörren ger ännu en oönskad effekt.
Fukt dras ofta (iallafall på våra breddgrader) ner i dörren när man öppnar, vilket får till följd att byte av c-låsmotorer efter sådär 5-7 år är rätt vanligt.
Ljudförändring & funktionsstörningar är varningstecken.
Kostar runt 2700:- hos auktoriserad verkstad.

Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E36 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad och av årsmodell 91-94, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där. Alla svensksålda hade fabriksmonterade sidoblinkers, samt importerade E36:or av 95 års modell eller nyare.

Coupe. När dörrarna öppnas ska rutorna hissas ner ca 2cm för att sedan hissas upp igen när dörren stängs. Kolla så att rutorna verkligen hissas ner/upp efter dörröppning/-stängning, samt att rutan ligger tätt mot listen när man stänger dörren.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Annars så har vi en begagnatguide här på Autopower som tar upp E36 modellen. Den hittar du menyn till vänster.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Räkna med att den drar ca 1 liter/mil vid blandad körning. Själv har jag en 525 (vanos), jag ligger på 0,86-0,88 l/mil i snitt (70% landväg). M50 som sitter i 325/525 är en mycket ekonomisk motor i förhållande till effekten.
kolla bakvagn, mellan växlingar och motorbromsningar, ska inte klonka eller glappa överdrivet, växellåda och motor brúkar vara skottsäkra, men kolla noga synkningen på tex 2an och 3an genom att växla ganska snabbt både upp och ner, be att få starta bilen kall, dvs den ska inte vara varmkörd när du provkör den, lyssna efter skrammel eller missljud/tickningar när du startar den, inte alls nåt ovanligt på dessa när dom gått litegranna, men det ska tystna ganska omgående, börjar det låta mer än 20 - 30sec skulle iaf jag fundera rätt ordentligt om oljebyten skötts som dom ska, annars är det väl så att på -93 och frammåt så kan vanosen skrammla lite på tomgång, låter lite som en ospändkedja, hade detta problemet på min, bytte alla sträckare, inkl den inre till vanosdreven och kedjan till dom, men ingen förbättring, utan det enda som hjälpte en renovering var att byta till en lite tjockare olja och sänka miltalen för oljebyten, med en lite tjockare olja och ca 600mil mellan bytena så slutade den helt att leva om.. men det funkar juh bara om man inte kör så många mil per år...

lycka till och köp hellre en 10k dyrare väl omhändertagen bil, för annars kan du nästan räkna med att du kommer ge samma och kanske mer i reservdelar än köpsummans skillnad.

/mvh jocke
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Tändspolar är ett aber på de iaf 2 första åren M50-motorerna. Går ganska lite ryckigt på tomgång, samt vid acceleration. Står man i mörkret med plastkåpan borta över tändspolarna så kan man se en liten "ljusshow" om nån spole är kass. Kostar ca 800kr/st org... Kan vara bra o ha med i prutet...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
hade tagit en 93a... många "baensjukdommar" kvar på 91/92
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Ja, risken att få nån av barnsjukdomarna ökar ju klart med en äldre e36:a... Jag hade dock en 325 ia-92 som var helt utan så vitt jag märkte.
ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

jag ber om ursäkt att jag inte sökt innan och jag hade missat begagnatguiden, sorry

men tack till alla som svarat det hjälpte mig mycket, tack tack
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Anslutningarna till slangarna på kylaren brukar gå sönder pga. att kylaren som är tillverkad i plast "torkar" sönder.
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
Inge ont om tidigare modeller, så länge ägarna skött allt. Min 325IA -91 gåer som en locka inga missljud eller något och startar i alla lägen!
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
Inge ont om tidigare modeller, så länge ägarna skött allt. Min 325IA -91 gåer som en locka inga missljud eller något och startar i alla lägen!
ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

hur mycket tycker ni att man ska ge för en 325:a -92:a som är i bra skick?
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om den gått omkring 20K mil, så någonstans runt 30000.
Är inte det lite lågt för en 325:a i bra skick?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.