|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Leffo: Det var tråkigt att höra, hoppas de tgår över snart. ;) | |
|
Hur dyrt det är att äga en bil beror väl främst på vilken bil man väljer, hur man sköter den och om man klarar av att meka själv! Ex1: BMW M5 -95 köpt -99. Såld 2003. Värdeminskning 20 kr/mil. Servicekostnader: Tja, man ville ju ha stämplarna i serviceboken. Däck, försäkring: vill jag helst glömma. Osv Ex2: 3.0S -72 köpt -79 för 17.000 kr. Värdeminskning hittills ca 0,25-0,3 kr/mil. Reparationer mellan 40.000-70.000 mil: 1,10 kr/mil (inkl Bilstein gasdämpare, Ferrita rostfritt avg.system, en 2500 -72 och en 3.0Si -76 som reservdelsbilar). Service: Biltema helsyntet och ett oljefilter var 1000:e mil (säg 0,30 kr/mil). Kort sagt den är billig att äga och köra! Men den den är varm på sommaren och jag vill helst inte krocka med den! Och den är ful som stryk! Per L |
|
| E3 ful?? Ska du ha stryk?!?! :D | |
kicken |
hmm! kul tråd! , håller med "helgonet" ..det är minst besvär med ( HÅRDA TÄNDKABLAR)....:-) |
|
"E. 320i Sedan -99 E46 7000 mil ägde bilen c:a 1år och 2 mån. körde 1500 mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. Tvär koppling/huggande (ingen åtgärd) 2. växelspaksdamasken sprack (verkstadsbesök) 3. Rostangrepp på Motorhuv, båda framdörrarna (verkstadsbesök) 4. nummerskylt belysning ramlar bort (fixade själv) 5. missljud/plastigt knackande ljud i motor på tomgång (verkstadsbesök/felsökning/ felet kvarstår) 6. vibrerande ratt vid bromsning (verkstadsbesök/skeva bromskivor fram) 7. rostangrepp på fönsterram passagerardörr (ingen åtgärd) 8. fastrostad handbroms vid långtidsparkering 1 vecka (verkstadsbesök bromsbelägg bak) 9. Upprepade startproblem vid flera tillfällen (ingen åtgärd startade efter fler försök med gasen i botten) 10 Imbildning på vinrutan trots AC på och fullfläkt vi körning i regn. (ingen åtgärd)" Fy f*n. Att en sådan "ny" bil kan bli en sån buske. Lider med dig Leffo =/ |
|
|
Lus: Ja, nu var det ju inte riktigt så jag menade med ful utan matt i lacken, rosthål i kofångarna (har satt på det sämsta kromet jag har), dörrar och huvar som nästan ramlar isär (även här sitter det sämsta jag har) osv. Originaldörrarna, helt utan rost, står i källaren liksom originalhuvarna (och en fabriksny motorhuv). Nästan allt krom ligger fabriksnytt ouppackat liksom gummilister, emblem, grillar mm. Per L |
|
|
Per L: Puh, tänkte väl det, feitare bil än E3 är svårt att hitta imnsho. Patina som din har ger dessutom bara mer habegär. :P Har du bilder? Är det rejsprojekt eller restauration på gång? Om du har tid/ork/lust får du får du gärna maila mig på linus@cc-ab.se. Älskar verkligen E3'or. Ber om ursäkt för trådkapningen. |
|
|
Alla bilar kostar, som nämts tidigare beror det mesta på vilken nivå man lägger sig på. Jag kommer aldrig att summera mina kvitton (vill inte äta valium i flera år). Jag jämförde mig med grannen som rökar 2 pack/dag och insåg att jag har roligare för samma pengar per år. (röker inte själv) Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Någon måste väl tillföra lite positiv information: E46 iAT 320 -00 importerad av mig 2004 såld 2005. Värdeminskning (inkl. alla importkostnader rep. och däck ) 15000:- Mil drygt 1000 Kr/mil ca. 16:- E39 iAT 525 -02 importerad av mig 2005 såld 2006 Värdeminskning (inkl. alla importkostnader rep. ditec och däck) 28000:- Mil 1700 Kr/mil ca. 16,5:- Min nuvarande som är köpt i Sverige kan jag inte säga mycket om iom att jag fortfarande kör den, men hittills är jag efter 700 mil och drygt 6 månader uppe i 12000 i reparationer/däck/service, mycket beroende på att det fanns småfix på den när jag köpte den. Tillkommer försäkringar, skatt och bensin, men inget annat. Så dyrt behöver det inte vara att äga BMW om man köper en bil i bra skick till ett vettigt pris (med Europlus). Mvh Mikael |
|
|
Har kört 13000 mil med min 325tds och den dyraste reperationen har varit att byt batteri. 1000:- Har haft dyrare smällar på tidigare bilar. 19800:- på 540IA-93 sved lite, men med rätt pris vid inköp resp försäljning så redde det nästan upp sig... |
|
|
Jag är för närvarande väldigt inne på att inte chansa, utan ha en känd kostnad för en ny bil. Det kostar ju ganska mycket (för mig i alla fall) att inte ha bilen tillgänglig också (bla eftersom jag inte har annat transportsätt) , inte bara repkostander utan också ev hyrbil under tiden, osäkerheten om bilen startar, tid som man kan ägna åt annat, osv. Gillar man inte heller att fixa saker själv så är det ju direkt korkat att ha en gammal 320 -86:a t.ex. Repar man den för en 10-15k per år och den drar >1 liter milen så är ju frågan också hur mycket pengar man egetligen tjänar. Dessutom, sitter man nästan 2 timmar i bilen varje dag vill man ju också att det ska vara trevliga timmar :) Så för mig (oss) har valet till sist fallit på en ny bil som inte nödvändigtvis är jättebillig i inköp men som är relativt billig i drift. En faceliftad 3-d 120dM ligger för närvarande bra till. |
|
|
Om man vill leka med siffror så kan man komma fram till följande! Om man tar min 3.0S -72 och dom faktiska kostnader jag har haft (ca 15.000 kr i värdeminskning på 56.000 mil, servar och reparerar allt själv mm) och jämför med kostnaderna för att äga och köra en halvdyr ny bil (tex VOLVO S80, BMW 530) som man byter till en ny var 3:e år (servar på verkstad mht stämplar i servicebok osv) så har min gamla BMW 3.0S blivit runt en miljon kronor billigare att köra jämfört med dom nya bilarna efter en körsträcka på 75-85.000 mil! Och min 3.0S har snart gått 72.000 mil..... Så snart är det dags att slå upp bankboken och bli överraskad..... Per L PS! En gång under mina snart 28 år och 56.000 mil som ägare har jag blivit stående efter vägkanten med den! De var när kardanaxeln gick av. |
|
|
Har köpt äldre bmw under 20år mellan 15-25000mil på mätare och har aldrig haft några större problem, vanlig service underhåll och småfix kört mellan 500-2000mil och sedan sålt oftast med vinst! rekommenderar alla bekanta att köpa beg bmw och ingen har gnällt efteråt. mina bilar jag haft 525tds-93 328i Touring -96 528i-82,528ia-84,518i-86 320i-84,320i-85,325iTou-89 740ia-94,523i-97, 528i Tou-96, denna va kul M5Tou-94 drog ifrån HarryH när jag råkade komma ut lite fort på påfart till motorväg. Bmw forever |
|
|
Bil är alltid dyrt att äga, det har regeringen sett till. Och BMW är ju inte problemfria, dom går sönder som alla andra bilar, men jag har aldrig varit med om ett bilmärke som så ofta har problem med vibrationer som just bmw. |
|
|
Felet måste ju va att du har hållit dig till 3 serien :) ta en större mod så blir det nog bra!! Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.