|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu kommer sammanställningen efter några års BMW ägande. Det har varit blandade upplevelser både (kör)glädje och sorg(reparationer) men nu har jag bestämt mig för att prova ett annat märke. Får se när abstinensen blir för stor och jag "trillar dit" på en Bumse igen... A. 320i -86 12.000 mil ägde bilen 1.5 år och körde c:a 600 mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. Slapp växelspak (reparation av växellänkage verkstadsbesök) 2. Hjulbalansering (vibrationer i bakvagnen verkstadsbesök) 3. Toppen sprack (Topplocksbyte verkstadsbesök) B. 325i -87 15.000 mil ägde bilen 1.5 år och körde c:a 1000mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. Vibrationer vid bromsning (skeva bromskivor fram verkstadsbesök) 2. Mkt Hög oljeförbrukning. (blårök, felsökning verkstadsbesök) 3. Motorhaveri (bytte Topp, kam, ventiler etc. byttes verkstadsbesök) 4. Fortfarande hög oljeförbukning. (Ingen åtgärd) 5. Elbackspeglarna gick sönder. (Fixades själv) 6. rostangrepp på sparklådorna och baklucka (rostlagning/lackering verkstadsbesök) 7. Besinläckage (verkstadsbesök) 8. Inträngande fukt i baklucka (fixades själv) 9. Rostiga bromsrör (verkstadsbesök) C. 318i Touring -97 17.000 mil ägde bilen 2 år och körde 3000 mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. Rostangrepp på baklucka, förardörr och framskärm (rostlagning/lackering verkstadsbesök) 2. oljeläckage motor (verkstadsbesök) 3. kupéfläkt rasade (verkstadsbesök) 4. klimatanläggning rasade (verkstadsbesök) 5. 2:or på bes. båda spindellederna (verkstadsbesök) 6. 2:or på bes. bromskivor+belägg bak (verkstadsbesök) 7. 2:or på bes. otillräcklig handbroms (verkstadsbesök) 8. radiomottagning gisck sönder (ingen åtgärd) D. 320i Sedan -97 14.000 mil ägde bilen c:a 1 år och körde c:a 400 mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. koppling slirade/utsliten (verkstadsbesök) E. 320i Sedan -99 E46 7000 mil ägde bilen c:a 1år och 2 mån. körde 1500 mil med den. Saker som hände under min tid som ägare: 1. Tvär koppling/huggande (ingen åtgärd) 2. växelspaksdamasken sprack (verkstadsbesök) 3. Rostangrepp på Motorhuv, båda framdörrarna (verkstadsbesök) 4. nummerskylt belysning ramlar bort (fixade själv) 5. missljud/plastigt knackande ljud i motor på tomgång (verkstadsbesök/felsökning/ felet kvarstår) 6. vibrerande ratt vid bromsning (verkstadsbesök/skeva bromskivor fram) 7. rostangrepp på fönsterram passagerardörr (ingen åtgärd) 8. fastrostad handbroms vid långtidsparkering 1 vecka (verkstadsbesök bromsbelägg bak) 9. Upprepade startproblem vid flera tillfällen (ingen åtgärd startade efter fler försök med gasen i botten) 10 Imbildning på vinrutan trots AC på och fullfläkt vi körning i regn. (ingen åtgärd) Summa Summarum: Det är DYYYYRT att ha bil och byta ofta. ;) Min 320 från -97 var den bästa trots att jag bara hann avverka 400 mil med den. Nu har jag dock valt att prova ett annat märke av praktiska/nyfikna skäl. Dock är jag sugen på en E38 någon gång i framtiden (är alltså inte avskräckt ännu man är väl idiot ;) Leffo | |
| En begagnad bils största problem är tidigare ägare. | |
|
Ja tyvärr, det är synd att man (som så många andra) är förpassad till begagnatparken och inte får förmånen att insupa nybilsdoften så ofta... Mvh. Leffo |
|
| Samma här, är inte så lyckligt lottad att företaget vill sponsra med bil. Vad blir det för ny då? | |
|
Ett spartips är att behålla sin bil länge... Då vet man vad man har och vad som blir gjort på den. Visst kan man ha otur å få tag på ett måndagsexemplar. Men oftast lönar sig lånsiktligt ekonomiskt tänkade. mvh |
|
|
Köp rätt exemplar, det är mitt råd och testa en större serie precis som du är inne på. Stephan |
|
| Usch vad tråkigt! Jag tröttnar alltid rätt snabbt, tror jag avverkat 13 bilar sen millenieskiftet. Visst förlorar man pengar men det är ju otroligt roligt med ny bil! | |
|
Trist! Men ibland är det roligare att amortera än att reparera... =) Iofs ingen garanti det heller. Håller för övrigt med tidigare talare. Var du tvungen att lämna in bilen på verkstad för att byta växelspaksdamask? Besök Autopower lite oftare i så fall =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Lite statistik vad det gäller E38. Jag köpte bilen för 2,5 år sedan då hade den gått 8600mil och nu 11000mil. 1. Jag har bytt två glödlampor till skyltbelysningen och ett till parkeringsljuset. 2. Ett oljebyte. (Ny vinterdäck måste shoppas till nästa säsong) Svensksåld och en tidigare ägare som pysslade 7:an gjorde att jag slog till. /Nisse |
|
|
Förstår inte varför den där texten "(verkstadsbesök)" återkommer så ofta? Måste vara dyrt fel att laga så många gånger. :D /Mats |
|
| 23 av de 25 BMWs jag har haft har jag gjort vinst på så jag ändrar statistiken lite ;) | |
| Snajdaren, hur lyckas du gå med vinst? Då kan du väl inte köra många mil eller? | |
| 100-500 mil, med vinst räknar ja inte med bensinkostnader, även om en del bilar täcker dessa också. | |
|
Man går nästan bara med vinst om man är plåtis och fixar krockar efter klockan 17. Jag tvivlar på att Snajdarens har nån vidare timpeng. /N |
|
| Lägger inte ned mycket timmar på dem iaf. Dessutom är det en kul hobbie. En del bilar bara några tusingar i vinst medan andra ger mer. | |
|
Nisse N, att enbart serva bilen i form av ett oljebyte på 2,5 år och 2400 mil är kanske inget att skryta om... Själv har jag "gått plus" på samtliga bilar om man ser till inköps- och försäljningspris. Dock har jag förlorat mycket om man räknar in allt annat. Det enda som har gått sönder på 328:an på knappt 1,5 år och 5-600 mil är en ABS-givare, däremot har jag kostat på den mycket annat "onödigt." |
|
|
HenrikK mitt första inlägg var bara en synpunkt på att E38 inte behöver kosta skjortan i underhåll trots att den innehåller en hel del teknik efter som trådskaparen nämnde "en E38 nån gång i framtiden". /N |
|
|
Ja, vi får väl se ska försöka tänka långsiktigt med nästa bil. (Så har jag i och för sig tänkt vid varje bilbyte) Jag är ialla fall färdig med 3-serien hoppas jag. Får se när ekonomin tillåter en E38 i bra skick... Mvh. Leffo |
|
|
Lus, jag törs inte säga på detta forum vad jag ska köra runt i just nu, för den bilen är inte direkt känd för att vara felfri heller tyvärr... Det börjar på V och slutar på O, med tillläggsnamnet 2.4 Active Edition. Men den är tillverkad 2006 (Obs! inte ny utan en hårdkörd demo till ett förmånligare pris) så den ska väl förhoppningsvis inte rasa före januari lönen ialla fall ;) Nästa Bumse får bli någon form av entusiast (puts) bil tex. E38, Zeta, 635 eller likn. /L Leffo |
|
|
om du vill ha en entusiastbil som håller så föreslår jag 324:an tuffar på i minst 50000mil utan problem förutsatt att tidigare ägare inte tankat olja i vattnet eller vatten i oljan,hehe sen bytet från bensin till diesel så har jag aldrig haft några problem bara att tanka och köra, man skrattar varje gång man ser någon som gnuggar frenetiskt på startmotorn vid minus 30 när man själv bara hoppar in utan motorvärmare och vrider igång utan minsta bekymmer eller skakningar precis som snajdaren och henrik så har jag alltid gått plus vid försäljning då man sluppit reparera bilarna. |
|
|
Jag har då ALDRIG gått plus på någon av mina bilar. :( Jo faktiskt jag hade en Mazda Miata för länge sedan den fick jag faktiskt tillbaka pengana på efter 1.5 års ägande men då hade jag köpt vinterdäck till den så plus blev det inte, men inte så mycket minus heller då den aldrig behövde repareras. ;) Mvh. Leffo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.