AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.743

Rätt till fri lånebil vid garantijobb?

Tja! Vet någon om man har rätt till fri lånebil av bmw när man lämnar in sin bil till karossavdelningen där. Detta jobbet täcks av garantin (6 år) så nu undrar jag som sagt om man har rätt till detta för jobbet tar minst 2v?

/// Bimmarkomanen
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tidningen Vi Bilägare redde ut det för några år sen, och enligt konsument köplagen har man rätt till likvärdig vara (bil) under reparations tiden om man har behov av varan (bilen)

Så om du har behov av bilen ska du ha lånebil.

Alltså: går kylskåpet sönder (viktigt behov) så ska man ha låne/ersättningsvara.
Går garderoben sönder (inget viktigt behov) får man klara sig utan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nej du har inte rätt till någon bil. Själv fick jag ta hyrbil men det finns väl en del som har bra relation till sin handlare och pga detta lyckas få en lånebil. Men som sagt det är inget man har rätt till.

___
//Ulf
Jag fick ingen ersättningsbil under tiden jag hade min inlämnad.

/Fredrik
Hmm? Delade åsikter..inte bra. Saken e den att jag inte klarar mig utan en bil pga jobbet som är i olika skift, lokaltrafiken passar inte då..2v utan bil hehe.

/// Bimmarkomanen
Hur ställer sig försäkringsbolagen i frågan? Täcker de månne upp delvis då ens bil är "obrukbar"?

För många är det ju så att om deras bil är på verkstad så täcker försäkringsbolaget upp till 75% av hyrbilskostnaden under en begränsad period om man har den tilläggsförsäkringen.

/Fredrik
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag anser mig ha ganska bra kontakter, och trots påtryckningar på hög nivå så fick jag ingen lånebil. då jag av olika anledningar var utan bil i 1,5 månad under reparationen var jag tvungen att köpa en passauf tdi, hyrbil hade blivit för dyrt. jag är ändå lite kluven, klart man vill ha en lånebil, men är det verkligen rimligt att kräva det? jag tycker nog ändå att BMW är förhållandevis generösa med sin nybilsgaranti, hellre det och ingen hyrbil än att få hyrbil men att de är gnidna vid reparationen.....

mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

17857: gäller i samband med utnyttjande av försäkringen, dvs om bilen är inne på reperation pga skada. Inga problem att utnyttja om man har tilläggsförsäkringen. Hade själv en 9-5 Aero SC i dryga veckan när min 540 var inne på lackering för några år sedan. Kostade drygt 5-hundringen för egen del + bensin vilket var klart överkomlingt.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nej det har man inte när jag kollade sist.
Mvh
Asken
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Min far kan utnyttja försäkringen till att få billigare hyrbil oavsett vad bilen är på verkstad för så det Programmer stämmer iaf inte på alla bolag.

Man ska sikta på att vara bra!
Snackade med försäkringen idag och de sa att de inte kunde hjälpa med nåt sånt såvida jag inte hade denna tillägg som tillval. Tycker det e lite tråkigt, menar det är ju inte mitt fel att bilen rostat innan 6e året. Jag har inte valt att ha det så, hade det varit efter 6 år då hade jag inte sagt ett smack. Det här har de ändå ansvar för, förut iaf var det så att man fick lånebil sa de. Nu har bmw ändrat sig och frigjort sig från detta enligt dom...

/// Bimmarkomanen
Åååh, vad jag saknar min älskling!!! Känns som om det var ett år sen jag körde den!! :((

/// Bimmarkomanen
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Thorssa: Mycket möjligt att det skiljer mellan bolagen. Jag har Originalförsäkring och det står följande som sk Stor Bilextra:

Stor Bilextra
– Stor Bilextra betalar större delen av kostnaderna för hyrbil i upp till 45 dagar, om din bil skadas och skadan är ersättningsbar av försäkringen.

Vilket bolag har din far?

___
//Ulf
KKL gäller inte så länge som 6 år (!), så detta fall täcks av leverantörens självpåtagna garantier. De kan nog se ut hur som helst efter KKL:s löptid.
Det är bmws original försäkring, har redan pratat med dom och blivit nekad lånebil.. Aja inget att göra åt, bara o bita ihop. Tackar för alla svar iaf!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.