AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.218

Vibrationer framvagn, E30. Orsak?

Hej!

Framvagnen på min E30 lider av krftiga vibrationer.
Dessa märks i farter från 60-70km/h och blir kraftigare ju snabbare jag kör, upp till minst 120km/h.
Dessa har funnits några år, men har blivit värre under det senaste året.

Har bestämt mig för att gå till botten med det nu och behöver felsökningshjälp.

Jag har testat byta däck, men det vibrerar lika mycket med både sommar och vinterdäck. Så jag antar det inte beror på däcken/fälgarna.
Bilen rullar på 15" fälgar.

Bromsskivorna fram är skeva, och kolvana i bromsoken fram är rostiga.
Dock har det inte gett anmärkning på besiktningen - dvs inte kärvande bromsar.

Undrar dock om bromsoken kan kärva lite grann, inte nog för att ge en besiktningsanmärkning, men till räckligt för att de skeva bromsskivorna skall ge vibratioer?
Har tyckt mig märka att vibrationerna kunnat avta lite en stund om jag bromsar kraftigt.

Själv lutar jag åt att det har med bomsarna att göra, men jag är osäker, vad tror ni?

Vad mer finns i framvagnen på E30 som kan ge vibrationer`?

Spindelleder, men de borde väl inte ge vibrationer? Eller?

Bakre länkarmsbussning, kan dege upphov till vibrationer om de är slitna?

Bilen gick igenom besiktningen utan problem för 200 mil sedan, och inga bra att veta fick den heller, så där fick jag ingen hjälp.

Finns det fler/övriga delar i framvagnen som kan orsaka detta?
Tips och ideer mottages tacksamt för som det är nu kan man knappt köra i vanligt landsvägsfart utan att tro bilen ska skaka sönder. :(
Kan förtydliga med att skriva att vibrationerna känns enbart i ratten.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lätt anliggande bromsar kan ge upphov till gryma vibbrationer, dom går oftast över en liten stund om du bromsar, precis som du skriver.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Spindelleder kan ge upphov till vibrationer, men oftast känns det då i hela bilen. Har varit med om det på E30.
Isåkare: Får hoppas det är det som är felet. Skall leta upp beg. bromsok och köpa nya skivor.

Haglund2306: Har de då varit dåliga nog för att ge anmärkningar på bilprovningen? För jag fick inte anmärkning iaf.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Carl L:
Ja, utan tvekan. Glappade ganska friskt då, men då vibrerade det också ganska friskt minst sagt.
Haglund2306: Vibrerar friskt gör det i min också, utan tvekan. Men som sagt, har inte fått indikationer från bilprovningen att de skulle vara dåliga.

Har dock inte kikat närmare på dem själv.

Satsar i första hand på nya bromsar och hoppas felet försvinner då.
Återkommer när jag testat byta dem.

Tack för alla svaren!

"The quality remains long after the price is forgotten"
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena Carl.
Mitt tips är att du köper renoveringssats till oken istället för att köpa ett par begagnade.
Bromsok är inga högteknologiska grejer. Enkla att renovera.
Om det finns rost i oket och på kolven går det alldeles utmärkt att putsa bort med en fin smärgelduk.
Mvh Danne.
Jo, det är rost på kolvarna, och jag har redan provat putsa bort rosten, men det var ganska kraftigt angripna. Tveksamt om det skulle hjälpa att putsa/slipa dem. Sjkulle dock kunna prova igen.

Länk

Här är en bild på hur kolven såg ut för lite över 2 år sedan.
Knappast någon rost som är slipbar eller?

Vad tror ni?

Vilket pris kan ett par ok i bra skick betinga?
Vilka mått är det på bromsluftnipplarna på E30?

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Jag skulle prova att slipa tills man känner att kolvarna löper som de ska, sedan nytt fett och ny tätning och damask. Om det är kvar några rostmärken spelar inte så stor roll. Huvudsaken kolven löper lätt i oket.
Rostangreppet har uppstått pga hål i damasken och/eller för sällan bytt bromsvätska.

Vad det är för storlek på luftnipplarna vet jag inte. Ta med de gamla och jämför när du ska köpa nya.
Mvh Danne.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Oken kan vara ganska rostiga och funka ändå...
Lyft upp bilen och testa snurra hjulen, snurrar de lätt så har du inga anliggande bromsar! Sen kan man ta av hjulet och tex sätta en pallbock emot skivan, och snurra skivan, för at kolla om den är sne. (givetvis bäst med en indikator klocka men det antar jag att du inte har..) Jag tror du har snea skivor!

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.