AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.247

Påkörd påväg till jobbet!

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jahapp, då har man varit med om sin första trafikolycka på kanske 10-15 år.

Jag åkte med min pappa i hans Audi TT påväg till jobbet. Vid påfarten till E6:an i Lomma är det ihopgrening modell blixtlås där bilen framför stannar halvhastigt. Står still i 1-2 sekunder innan vi känner en smäll bakifrån som kanske går att jämföra med en lite kraftigare radiobilskrock. Min pappa stönar ut ett "ååååhhhh" och kliver ur bilen =).

Visar sig att det är en volvo (typ 850 kombi eller äldre V70) som först kört på en Renault Megane-kombi som i sin tur knuffats in i oss. Ingen synlig skada på vår bil mer än små repor och på volvon syns knappt något heller men renaulten är ordentligt intryckt i baken (ännu en anledning att inte köra franskt ;). Kvinnan som körde Renaulten klagar lite på att hon bitit sig och har lite ont i nacken. Ringer polisen samtidigt som det börjar bli lite mindre kaos i rusningstrafiken.

Efter en stund kommer i omgångar inte mindre än 3-4 brandbilar, minst 2 ambulanser + någon läkarbil och minst 2 polisbilar (Man kände riktigt hur skattepengarna slukades ;). Hela påfarten spärras av och man ser hur köerna bildas bakom en på direkten! Stödkrage sätts på kvinnan och hon läggs på en bår som lastas in i en ambulans. Efter en liten stunds genomgång av vad som har hänt så får alla inblandade blåsa och sen kör vi därifrån och lämnar volvon och renaulten kvar med en brandbil och en polisbil.

Vet inte om man skall kalla det tur i oturen för TT:n blev påbackad på en parkering för ett par veckor sen så den skall ändå in och fixa en framskärm förr eller senare men försäkringsbolagen skall säkert jävlas och tvinga det till att bli två omgångar. Var inte helt lätt smäll och jag vet inte hur det ser ut bakom plastkjolarna men är väl inte helt omöjligt att balken bakom är lite tilltufsad. Jag och min pappa klarar oss iaf utan skador och hoppas bara att kvinnan inte var allvarligt skadad.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Hamnade i tidningen tydligen. Inte för att det står så mkt men ändå ;).
Hade det stått att en BMW varit inblandad om jag kört 635:an? xD
Länk
A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
Trist att bli påkörd. Tur att det gick bra.

Angående att den ena bilen blev rejält intryckt så är det bra. En bil ska ta upp smällar då det blir en mjukare "inbromsning" för personerna i bilen. Dock skall inte kupen bli intryckt. Den måste vara stabil.

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jo jag vet ;)
Men när det känns så lite för en själv så undrar man ju om det verkligen bara var så. Kvinnan i renaulten var ju dessutom den enda som blev skadad så man undrar ju i det här fallet (iofs dubbel smäll för henne). Dessutom drar man ju nytta av andras deformationszoner med. Tror iofs inte att volvon eller TT:n för den delen skulle vara osäkrare än en 90-tals megane.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Kom ihåg att undersök bilen iaf! En kompis råkade köra på en merca med sin farsars gamla volvo 740. En lyckta gick sönder på volvon och mercan verkade klara sig med någon repa på baken, men ville iaf se till inget var fel. Men när dem lyfta upp bilen och kunde öndersöka den så var hela ramen sne. Det var bara att skrota. Viserligen var det antagligen en "lyckoträff" för att lyckas, men har man otur så kan det ju gå så illa. (det var en modern merca, inget gammalt rost-vrak!).
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Kör sträckan dagligen och ingen händelse hade förvånat mig där. Sämre bilförare än som pendlar där kan inte finnas att uppbringa på detta klot. Och då menar jag inte sämre i bemärkelsen köra fort utan sämre i bemärkelsen hjälpsamhet, koll, trafikvana etc etc
Av vilken anledning skickar dem tusen räddningsfordon till en olycksplats om den hänt i låg hastighet osv?

Länk

Den olyckan resulterade i minst 4 ambulanser, 2 brandbilar och ca. 3-4 polisbilar. Som sedan blockade vägen så pass mycket att en hemskt lång bilkö bildades som egentligen var onödig då de mest var räddningsfordonen som tog upp en massa plats.
Jag trodde Renault var en av de säkraste bilarna numera. Brukar inte de få riktigt höga betyg? Fast det kansek gäller lite nyare modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.