|
|
|
|---|---|
Transocean |
Har kört länge med biltemas 10w-40 halvsyntet, den funkar kanon i v8:n. Nu gick jag å köpte Biltemas 5w-50 istället och slog i motorn. Resultat: Den når driftstemperaturen cirka 2 kilometer senare (räknat från hemmaparkeringen på morgonen, alltid samma väg, samma hastighet, utetemperatur har legat på - 1,-2 grader under den tiden jag har iaktagit detta). Hur är det möjligt? det verkar nästan som om halvsyntet är bättre för motorn? Juha |
Transocean |
ett tillägg: 5w-50 oljan i fråga är förstås en helsyntet... Juha |
|
Jag misstänker att efter som 10w-40 är något tjockare (då den är kall) än 5w-50, så ger den en högre friktion, vilket värmer upp den snabbare. Sedan så är hastigheten med vilken motorn värms upp knappast det enda som bestämmer om en olja är bra eller inte. |
|
| Varför köra med halvsyntet? | |
|
Tror på samma teori som Drutten. Att motorn inte blir varm lika snabbt tycker jag talar för helsyntetoljan. Dessutom lär ju bränsle förbrukningen vara högre pga den ökade friktionen. Kör du utan olja blir motorn säkert varm ÄNNU fortare ;) Racerbilen: Länk |
|
|
Ingen fördel att motorn värms upp snabbare med halvsyntet. Jag tycker det pekar på att en större del av bränslet avgår som värmeenergi jämfört med en helsyntet. Kanske friktionen blir mindre med helsynteten och därför bildas något mindre värmeenergi. Antagligen samma sak som att de mest effektiva dieslarna får problem med att få överskottsvärmen att räcka till. På grund av sin höga verkningsgrad. Alltså ungefär samma resonomang som Björn B. |
|
|
Håller med tidigare talare..ingen fördel att den värms upp något tidigare då delsynteten har sämre smörjförmåga innan den nåt arbetstemp än helsyntet. Nästa gång du byter olja eftersom du använder biltema så ska du köpa deras 5w-40 helsyntet..bra olja som har bra mycket högre klassning än vad kravet va -93 när bilen tillverkades. Tror att 5w-40 oljan fortfarande har den högre klassningen än vad deras 5w-50 har..? |
|
|
Verkar faktiskt som om numer även 5w-50 oljan har samma klassning. Vilken som passar bäst överlåter jag till någon mer insatt att svara på. Själv har jag kört på biltemas 5w-40 ett antal år och är mycket nöjd. Länk Länk |
|
Transocean |
Ja, både 10w-40 halvsyntet och 5w-50:n är sl-klassade. Att jag överhuvutaget köpte denna olja den här gången har följande förklaring: Bilen har gått 30 000 mil varav 10 000 i min ägo. Den har hela tiden dragit cirka 1 liter olja på 100 mil.(Ett tag drog den faktiskt över 2 liter på 100 mil, men det berodde på en läckande packning, packningen åtgärdades med omega 917 behandling och har nu slutat läcka helt å hållet.) Eftersom jag har sett blårök i backspegeln vid fullgasacceleration tänkte jag nu pröva den något tjockare oljan, sen får vi se om oljeförbrukningen minskar. Enligt instuktionsboken kan ett förbruk på 1 liter på 100 mil betraktas som normalt. Det kan tilläggas att jag har en ganska tung fot... Att bilen blir varm fortare med halvsynteten var bara något jag upptäckte efter att jag frusit i bilen tidigt på morgnarna å försökt att få ut max värme ur systemet. Det visade sig att varje gång jag passerar en viss viadukt på vägen till jobbet har temp. mätaren nått normal temperatur. Med den helsyntetiska oljan hinner jag passera viadukten samt köra 2 km på motorvägen innan full arbetstemperatur uppnås... En annan skillnad jag upptäckte är att den kalla motorn går mycket tystare med halvsyntet. När du slår igång motorn på morgonen tickar de hydrauliska ventillyftarna ett par sekunder innan det blir tyst när man använder 10w-40 halvsyntet. Med 5w-50 tickar lyftarna lätt 30 sekunder. Juha |
|
Skillnad mellan 5w-40 och 5w-50 är att 5w-40 oljan har en B4-klassning...vet inte riktig va de står för,men antar att de är en senare klassning. Jag prövade köra biltemas 5w-40 en gång i min dåvarande 530,körde alltid synpower annars...men biltemas funkade bra! tycker du ska pröva den! |
|
|
Haas: Det var ca. 2 år sen som Biltema ändrade/förbättrade klassningarna för 5W-50, läs mer här: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.