AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.182

Var köpa kolvringar till trimmade motorer.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hej.

Detta gäller mera MC än bil men jag har en BMW MC -76'a R100RS med starkt modifierad motor. Bytt 2V topparna till 4V toppar med kolvar från Krausser ( nedlaggt sen många år ).

Var kan man få tag i kolvringar om man specar. cyl.diameter och kolvringstvärsnitt och motortyp luft-/olje-/vattenkyld.

/Tibbe
an
643
anlima
735iA -87
När jag har haft sådana bekymmer med udda bilar fick jag ett tips om Pelganders motorslip i örebro. De "bygger" kolvringsatser till din motor.
Det är fyra år sedan de hjälpte mig första gången med en gammal renault 17TS, därefter har det varit jaguar ,Iso grifo och bmc.
Bra att göra med ,,,

/Mats
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Hej Mats

Tack för tipset, hoppas det kan vara till nytta för flera.
Hittade ringarna hos www.hobbyist.nl 45Euro / kolv.
Och om det inte fungerar så finns Pelganders eller Mahle direkt.

/Tibbe

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Köpte till slut ringar hos Pelganders. Dom var till en motor med 95mm cyl.diameter och jag har 94.25 i loppet. Kapade av ena änden på ringen så att dom passade till 94.15 lopp med 0.2 mm gap mellan kolvringsändarna.

Men historien slutade inte där utan när vi skulle montera kolven så ramplade en bit av kolven ut. Det var en ca. 30 mm lång bit av väggen mellan två kolvringar, det var därför kolvringen hade gått av.

Jakt på kolv, hos krausser i tyskland ville dom ha c.a 2500 för ett par kolvar, sålde inte styckevis. Vände mig då till hobbyist i holland men dom var sega på svaret. En (MC-)bekant i holland kände ägaren till De Hobbyist och ordnade så att jag fick kolven. Motorn sitter nu ihop och nu återstår att renovera tändningen.
/tibbe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.