|
|
|
|---|---|
|
Jag har en -00 528i som jag nu uppgraderat med den sk. "M3" ratten med multiknappar. Otroligt trevlig ratt och installationen gick jättebra, förutom att inte multiknapparna fungerar. Dvs. farthållare och stereo/telefonkontroller. Känns ju helt kasst att ha en multiratt som inte fungerar, trodde ju att jag skulle få farthållare och audiokontrollerna (som var det jag egentligen var ute efter). Vet någon om den nya ratten måste kodas in på något sätt, eller har ni några förslag på vad som skulle kunna vara problemet? Kan ratten vara för ny? Dvs. att den inte är kompatibel med min -00:a? | |
|
Vet inte exakt vilken ratt du menar med M3-ratten. Det finns 3 st olika M-rattar till E39 varav dom två första ser snarlika ut men har olika airbagsystem. Den tredje ratten kom i samband med faceliften och är ännu trevligare att hålla i. Den sistnämnda satt också i M3 E46. Utöver de olika rattarna så finns det till de två äldre olika knappsatser (med/utan telefon). Jag tolkar dig som att du på din gamla ratt inte hade multiknappar och i så fall lär det behövas en liten kabelhärva utöver den nya ratten. Vet att det finns ett mektips för detta när det gäller en äldre E46. Är den nyaste M-ratten du har skaffat så är det möjligt att den är för ny. BMW anger själva att den passar fr o m 09/2000. ___ //Ulf |
|
|
Ajajaj då, jag trodde att den (det är mycket riktigt den nyaste, M3 modellen med tjocka greppet) skulle passa från det som kallas 99B (dvs. bilar producerade efter juli 1999 (min bil är producerad i feb 00, om jag inte minns fel) men det skedde alltså någon uppgradering från och med sep 2000 också? Jag handlade av Jori, han har flera likadana till salu: Länk Usch så trist jag som verkligen villa ha denna ratt! Jag tror inte att det är någon kabelhärva som saknas, alla kablar och kontakter finns där och ser helt rätt ut, det är förmodligen någon förändring i interfacet som gör att den inte fungerar. Jag ska hör med Jori om han kan gå med på att jag returnerar den (även om den är trevlig så är den inte till någon glädje om inte funktionerna finns), om ingen annan har något tips på vad man kan göra för att få det att fungera? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tror du missförstår Programmers svar. Det han menar är att saknade din bil tidigare multifunktionsratt så behövs du alltså montera en kabelsats. den kabelsatsen finns på BMW för några hundringar, och ska sedan monteras in på 5-6 ställen i bilen. Den ska bla monteras in i kontakten som sitter i rattstången, till styrboxen och till ljusmodulen. Det är lite pill med det, första gången jag gjorde det tog det nog ett par timmar, men det är absolut värt det! Såvitt jag vet är alla rattar monterade i X5, E39, E46 efter 9/99 kompatibla med varandra, så ratten är det inget fel på. Mvh Johan |
|
Aha, ja, då missförstod jag honom. Bra att du sa till, tack, kanske räcker det med detta för att få ratten att fungera (håller tummarna, det är ju världens trevligaste ratt :o). Har du en aning om vad kabelhärvan heter/artikelnummer? Vore kanon om jag bara kunde ringa ner och beställa den... :o) |
|
|
Jag har letat och letat (realoem mfl.) men kan inte hitta vad det ska vara för kabel. Johan, du har inget gammalt kvitto där du kan se vad den heter? Eller en uppfattning om i vilken bild den går att hitta i reservdelssystemet? Någon annan som vet får också gärna tipsa! :o) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
sorry, har inget kvar. dock vet åtminstone BMW är i Västerås vilken kabel det är frågan om. Om det är någon hjälp för dig så ingår den som en del i eftermonteringssatsen för multifunktionsratt, den finns med i tillbehörskatalogen för E39. hoppas det hjälper! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.