AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.220

Värdering av Alpina B3S

Sida 1 av 2
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Hej.

Skulle behöva lite hjälp med värdering på min bil innan jag sätter ut på annons . Det gäller en Bmw Alpina B3S -03 som rullat 13.000 mil . Nya faceliften.

*Motor 3.4L rak sexa som Automotorsport har bänkat till 332hk på bakhjulen
*Bättre prestanda i både accerlation och toppfart än vad m3 E46 har

Har de mesta i utrustningsväg

*xenon
*saphir svart met
*Helskinn som nytt
*Bluetooth telefoni
*Stora Navin
*regnsensor
*etc

Bilen ser ut som den rullat ca 5.000 mil om man ska gå på skicket.
Fanns endast 1 i hela sverige när jag köpte denna (alltså b3s coupe) nu ?

kan tillägga att den BILLIGASTE i TYSKLAND kostar i dag 32.000 Euro.

Detta är en väldigt unik bil , samt väldigt välvårdad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Svårt att sätta ett pris. Stämmer att den billigaste coupén ligger på 32'€ men utbudet är ju väldigt begränsat. Den bilen har är en 04:a som rullat 9' mil. Övriga bilar är 05:or med ännu färre mil. Tittar man istället på samtliga B3S så hittar man bilar från ca. 25'€ och även dessa har rullat mindre än din men är då touring eller sedaner. Men ingen av dessa har rullat över 9300 mil.

Coupén ligger ju högre i pris än sedan och oftas även högre än touring men inte så mycket. Med tanke på att det finns ett antal 03-sedaner med miltal 3500-6300 i intervallet 27-28'€ (ca. 245-255'SEK) så har jag svårt att se att du skulle kunna få mer än det. Vet inte hur alla resonerar men om man stod inför valet: B3S Sedan 5000 mil eller B3S Coupé 13000 mil för samma pengar så hade jag med all säkerhet valt sedanen även om coupén är snyggare.

OBS! jag har inte granskat de aktuella bilarna på mobil.de i detalj så det är möjligt att det finns olika anledningar till att priserna är som dom är.

___
//Ulf
Ett slutpris kring 285 ter sig rimligt i mina ögon.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: när denna Länk som är en 04:a (i alla fall uttagen 10/03) med 4000 färre mil annonseras för 31.900€ (ca. 290' SEK) så tror jag 285' i slutpris blir svårt för Davici att få ut. Bilen i annonsen säljs av auktoriserad BMW-handlare och är en Premium Selelection med 1 års garanti. Tror inte det är omöjligt att pruta ner den några tusenlappar och då har du den hemma och klar för 290-295'.

___
//Ulf
Ulf - Jag ska förklara hur jag tänkt. :)

Eftersom vi pratar om "billigast i Tyskland" så är det inte troligt att man kan pruta många kronor på den tyska bilen. Innan den är nyckelfärdig är vi uppe i 305 000. Eftersom det saknas objekt för att göra en rättvis bedömning har jag använt M3 -03 som stöd och "billigast i Sverige" vad gäller dessa är 314 000 kr.

Jag har även tagit med Länk i beräkningarna. En cab värderas ungefär 12-15% högre än motsvarande coupé, vilket innebär att Davicis bil torde få en prislapp precis kring 300 000 hos handlaren.

Möjligen är jag 10 000 för "snäll" i värderingen, men jag tror jag ligger rätt bra till.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Tack för visat intresse !
Funderar och sätta ut den för någonstans runt 300 strecket .. Och sen vara beredd på o få pruta en liten slant .
Förstår inte varför fler inte vill ha en "alpina" , inte dyrare och serva och äga än en vanlig 330 . Men så innihel*ete mkt roligare bil!

Tror dock inte att jag kommer o få "kedja" fast den ... :)
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Den cabben som finns i sverige har inte i närheten av samma utrustning som jag har heller , inte dom "billigaste" i tyskland heller ... Men visst milen har ju större betydelse.
Synd att jag inte vet hur man lägger upp bilder här , för då kunde kunde ni fått se den.
Men den kommer ju i för sig ut på annons...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag skulle vilja ändra billigast i Tyskland till "enda jämförbara i Tyskland". Det finns 5 till salu och 4 av dom har rullat 3000 mil eller mindre samt att dom nyare. Möjligt att den inte går att pruta så mycket på den men jag är övertygad om att den går att ha klar hemma för under 300'. Och även om man hamnar på 305' så har man då en bil (förmodligen) ett modellår nyare och 4000 mil mindre samt 1 års EuroPlus. Detta anser jag vara värt mer än 15-20' SEK.

Ditt sätt att räkna utfifrån cabpriset är säker riktigt men det är återigen bara en enda bil. Om du däremot utgår från sedan/touringmodellerna som det faktiskt finns ett antal av på mobile så ser jag det ändå som svårt att motivera att en coupé med 13000 mil ska kosta 35' SEK mer än en sedan som bara rullat 5000 mil.

Sen ska man inte glömma att 13000 mil är många mil för en hel del spekulanter. Var ju någon som hade en M3 E46 till salu med liknande mil och den sprang ju inte i väg direkt.

Men som vi säkert är överrens om är det en svår bil att prissätta pga begränsat utbud och slutpriset kan ju bli både upp eller ned beroende på om rätt köpare dyker upp och tålamodet hos säljaren.

___
//Ulf
Ulf - Absolut! Jag säger inte att jag har rätt och ditt resonemang känns vettigt även i mina öron. Har vi tur får vi veta vad slutpriset verkligen blir... :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
260 gissar jag.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sätt annonspriset till 299, så får du troligen 260-280.

Mvh
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Hej igen.
Satte 305 eftersom prutningen alltid sker .. Kolla gärna annonsen o säg till om jag glömt något.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det som jag tror, tyvärr, talar emot att få ut det som bilen, i många och mina ögon är värd, är miltalet och konkurrensen med M3:or som dalar i pris.

Ser man till konkurrenssituationen så konkurrerar bilen med 330i (e90/e92), E46 M3 och kanske faktiskt även E46 330 på något sätt. Detta ihop med det något höga miltalet gör att många (som inte specifikt letar Alpina) köper något annat.

Då har vi de som aktivt söker en Alpina B3S. Där är bilen intressant. Det finns få bilar till salu (och få producerade) vilket gör läget desto bättre. Bilen är välutrustad, och är skicket bra så får vi verkligen hoppas att köparen blir en Alpinafantast som fortsätter att ta hand om bilen.

Detta gör det givetvis svårt att sia om vad bilen kommer att gå för. Ser man till aspekt a, dvs köpare som letar efter liknande bilar (E46 M3, MB, Porsche, osv) så tror jag att slutpriset hamnar någonstans runt 260.

Lyckas man hitta en Alpinafantast som letar efter ju en B3S så bör priset kunna krypa upp mot 280 000.

Det gäller att ha tålamod när man säljer en bil av denna dignitet. Om ett par månader så öppnas kanske marknaden ytterligare. Fin bil! (synd att du inte har interiörbilder i annonsen)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan någon länka till annonsen?

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Länk
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Är det bara jag som får dåliga vibbar av att bilen fotats tllsammans med en pubertetshottad riskokare?
Jag tror att visst stämmer resonemanget att man måste ha en prutmån. Däremot får man inte komma så högt att det skrämmer bort spekulanter. Viktigt att komma ihåg här är att det finns väldigt få speklunater på begbil över 300KSEK. Iofs fick du väldigt bra betalt för din fd 750 95a så kanske det går igen eller så var det "once in a life time" som du fick uppleva. Hursomhelst lycka till med försäljningen!

Håller med ovanstående talare att visst kan Nissan 200sx kännas som en ok bil, men varför finns den fotad tillsammans med b3an, får man med den om man slår till snabbt?

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
annonsen är schysst, bilderna känns dock oseriösa med japsen brevid. Känns som det har körts skiten ur den.

Tycker också att priset är lite väl optimistiskt. Bilen är ju brutal men den har dock gått för långt för det priset ENLIGT MIG ;)

Men lycka till. Hade jag pengarna över skulle jag köpt den direkt! ;) Prutat ett par tusen men men...

Mvh.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte annonsen är riktigt bra för denna typ av bil och prisklass.

Bänkad, prestanda, toppfart, acceleration samt svärord är sådant som får mig att associera till ung förare med tung höger fot. Detta förstärks tillsammans med att den syns tillsammans med en sportig Nissan.

OBS! Jag säger inte att det måste vara så i verkligheten bara vad jag tycker annonsen ger för signaler.

De köpare som prioriterar sportighet och prestanda tror jag ändå väljer M3 framför Alpina och då är det nog coupen som gäller. Tror man ska ska lyfta fram andra fördelar med en Alpina cab. Exklusivitet, komfort etc. Bilder på inredningen bör absolut vara med i annonsen.

Personligen hade jag nog satt prislappen till strax under 300´ istället för strax över av psykologiska skäl.

Hur som helst, lycka till med försäljningen, hade det varit en touring hade jag varit klart intresserad av denna trevliga vagn.

Racerbilen: Länk
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
det står att den är snabbare än en m3 e46,någon som vet siffror?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BjörnB: Han säljer en coupé, eller har jag missat något? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.