|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 730d i Tyskland, skall hämta den på torsdag. Den är på tyska exportskyltar o där ingår endast trafikförsäkring. Säljaren (BMW handlare) säger att det inte går att teckna helförsäkring på dessa skyltar. Är det någon som vet hur man skall göra? Kan något svenskt försäkringsbolag försäkra bilen? Tacksam för råd | |
|
Tror att bästa försäkringen är att sätta bilen på biltransport till så nära bilprovningen som möjligt. Har hämtat hem flera bilar och MC's och har bara kunnat teckan trafikförsäkring på dom. Hämtar nog snart en till 5-någonting från hamburg till luleå, så om du hittar någon tilläggsförsäkring för importbil så säg gärna till. Kunde vara möjligt att låta någon bekant i tyskland köpa bilen och köra hem den men undrar hur bilprovningen ställer sig till att typa en bil utan exportpapper?. Knivig fråga detta, vill ju inte ha en kvaddad dyrgrip med bara trafikförsäkring! /Tibbe |
|
|
Tyvärr får du nog hålla tummarna när du kör upp bilen. Inget svenskt bolag försäkrar bilar på exportskyltar, letade själv förra sommaren. Hittade inte heller något tyskt bolag som ville försäkra. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Fanns i alla fall får något år sedan ett tyskt bolag som sålde tilläggsförsäkring för vagnsskada. Hittar inte namnet just nu men det finns omnämt i mer än en tråd om man orkar leta lite. Enda kruxet var väl att man fick köpa en ettårsförsäkring även om man inte behöver den mer än någon vecka. Givetvis kan man sedan säga upp försäkringen och bli krediterad för resterande tid. Sen finns det väl vissa svenska bolag som går med på att försäkra bilen redan från Tyskland men då kräver dom att man är befintlig och bra kund. Vet att det finns de här på forumet har fått lyckats ordna svensk försäkring. Själv har jag kört enbart med den inkluderade trafikförsäkringen de gånger jag tagit hem bilar. ___ //Ulf |
|
|
Hej Och tack för era svar och råd! Körde hem bilen igår utan annat än den tyska trafikskadeförsäkringen som ingår i skyltarna. Resan gick fint utan komplikationer. Kollade runt lite innan resan och det fanns faktiskt en möjlighet att vagnskadeförsäkra bilen med svenskt försäkringsbolag. Om man är kund hos länsförsäkringar tecknar de en vagnskadeförsäkring för 1500 kr och den gäller i 3 mån, emellertid måste man även teckna en trafikförs. hos dem för ytterligare 1500 kr. Som i mitt fall ville jag ju bara ha den i några dagar , men de ger ingen kredit om man säger upp den efter 1 vecka. Kostnaden är totalt 3.000 kr vare sig man utnyttjar den i 3 mån eller 1 dag. Tyckte det var dyrt o chansade utan. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.