|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hur ser färgen ut nu på 2007 års skiva på dom vägarna som du inte hade guidning på med 2005 års skiva. Vad jag har på ej guidningsbara vägar är att dom är svart markerade. | |
|
Mina vägar är bruna, de mindre vägarna. De större vägarna är gulorange. Har ej några svarta vägar vad jag har märkt. Testade idag från hem till dagis, från dagis till jobbet. Klockren guidning med pilar och röst. Det fungerade inte med 2005 skivan hela tiden bara på genomfartsleder och E10:an genom stan. FLAYEN |
|
|
pulare.... Du har power post FLAYEN |
|
|
jag kan bekräfta det som flayen säger om 2007 skivan, jag har precis provat 2007 skivan o nu guidar den ända fram till trappan in i kåken :) där jag förut fått meddelandet om correct guidans osv dessutom verkar det som om den snabbare räknar ut nytt vägval om jag inte lyder tanten, förut har hon tjatat om att jag ska göra en u sväng i flera mil men nu räknade hon om efter bara nån kilometer. hej o hå bengan |
|
| Det verkar som dom gjort en uppryckning när det gäller norra sverige för nere i söder så är det samma som innan. | |
|
>Pulare Betyder det att du provat med 2007-skivan och att det är lika illa som tidigare? Mvh/Saij |
|
|
YES! Även jag kan intyga att 2007-1 fungerar!! Den stora skillnaden ligger i att i stort sett alla bilvägar är ritade med orange färg (=digitaliserade?). Därmed undviks problemet med att navigatorn flippar ur när man kör på svartmålade vägar. Nu har jag inte hunnit testa, men jag kan slå vad om att skogsvägar som säkerligen ej är orangemålade inte kommer att fungera. Dessutom verkar inte kartan vara orangemålad i lika stor utsträckning där exemepelvis "pulare" bor. Märkligt att vi har bättre kartmaterial här i norr, det är inte ofta vi får vara först... Problemet kvarstår därmed egentligen. Problemet ligger med största säkerhet i navigatorn och dess programvara som hanterar kartan. Det finns ingen anledning att den ska sluta röst- och pilguida bara för att vägarna är svarta istället för oranga. Som jag sagt förut fungerade navigeringen fullt ut överallt (även i skogen..) med en annan 750 jag hade, med de gamla kartskivorna - och alltså även på de svartmålade vägarna! Det är detta vi måste försöka få de korkade och handlingsförlamade svenska BMW-nissarna att förstå! Visst problemet är löst när jag kör omkring i norra delen av sverige, men vad händer nästa semester när man är söderut, eller hur ser det ut i norge och danmark? Jag skulle tro att detta inte får någon lösning eftersom att man säkerligen har orangemålade vägar i hela vida tyskland, och därmed kan de tyska gubbarna sitta på sina rövar och röka cigarr och känna sig nöjda. Inga klagomål når dom! Svenska BMW-folket kanske inte kan/orkar/törs lägga tillräckligt med kraft på att förklara problemet för tyskarna. Eller så fattar dom helt enkelt inte problemet och kan inte beskriva det ordentligt. Detta problem har ju trots allt säkert funnits i uppåt 10 år nu. |
|
|
Saij Jag har provat med 2007-1 både skandinavien cd´n och europa dvd´n och det fungerar fortfarande inte här i söder. Grattis till er uppe i norr som får vara först med något nytt för en gångs skull. |
|
|
förresten är det nån som vet vad det är för skillnad på navtech, teleatlas, o bmw´s skivor alla ska visst funka i bmw´s navi, jag har bara provat bmw´s o teleatlas skivor o enda skillnaden dom emellan är lite annorlunda färger, är det nån som provat navtech´s skivor? hej o hå bengan |
|
|
pulare;; kan det bero på att du har äldre mjukvara i din navi?? nu vet jag inte vad du har för mjukvara men de va en tanke som slog mig.. hej o hå bengan |
|
|
Den senaste för MK4 4-1/80 med perspective mode. Man får väl leta efter någon Tele Atlas cd för sverige och se ifall den är bättre än Navteq´s som jag har nu. /Pulare |
|
|
Fick mail från BMW sverige idag. Deras tekniske chef ska åka ner till Tyskland inom kort och har lovat att ta upp frågan om Correct dest guidance not possible problemet. Dom lovade att återkomma med ett besked om hur det gick. /Pulare |
|
|
Bmw har tyvärr inte orkat komma tillbaka med något besked som dom lovade fast jag har mailat dom två gånger senaste månaden. Men idag har jag stoppat i den senaste 2007-2 europa dvd´n och problemet har försvunnet på dom vägar som jag inte fick guidning på innan. Så detta fel ligger tydligen hos Navteq. /Pulare |
|
|
Det kunde man ju tro att dom inte skulle "orka". Men jag måste bestrida ditt påstående om att felet ligger hos kartleverantören. Eftersom att jag haft en annan BMW tidigare som fungerade perfekt oavsett kartskiva, och att dessa skivor inte fungerar med nuvarande, är jag ganska säker på att det är en bugg i navienheten eller dess mjukvara. Buggen visar sig på så vis att den navin bara kan guida om vägarna är upplagda på ett visst sätt i kartskivan (med orange färg). Det som förändrats på 2007 års skivor är att alla vägar, även små, är inlagda på detta sätt, vilket man kan se på att alla vägar numer är oranga. Men navin SKA alltså kunna guida på alla typer av vägar. Min förra BMW kunde guida på "vägar" mitt i skogen som mest såg ut som stigar..! |
|
| Dom vägar som jag kan navigera på nu som ej gick innan har brun färgmarkering har för mig att dom var svarta innan. Bmw själva vill tydligen lasta över sina buggar till Navteq som får lösa problemet genom att ändra färg på vägarna. | |
| kanske den bruna färgen går något åt orange hållet!!!!!! | |
|
Ja dom är nog lite brunoranga =) Jo jag tror det var enklaste lösningen för BMW. Trist att dom aldrig har erkänt att det finns ett problem. Men det är ju inte första gången det händer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.