AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.774

Skeva skivor = obalans i däck ?

Hej!

Borde inte skeva skivor ge samma typ av vibrationer som obalans i däck, eftersom skeva skivor ju är en sorts obalans fast i bromsskivorna?
Borde kanske förtydliga vad jag menar lite. Däcket och skivan sitter ju på samma axel och om skivan är skev är det väl som en massobalans på liknande sätt som när i däck är i obalans. Frågan är väl om en skev skiva har så pass mycket obalans att det går att jämföra med tex. 10 grams däckobalans eller är kanske obalansen i en skev bromsskiva försumbar?
He
70
Heavy
530D Touring -00
Har du skeva skivor så vibrerar det bara när du bromsar,.
PS har du slitna bussningar & Leder i framvagnen så kan det vibrera vid inbromsning, lätt att tro att skivorna har slått sig och blivit skeva.
en obalans som blir kraftigare ju fortare man kör beror på obalanserade hjul.

MV\\Heavy
Helga
Jag lovar att det vibrerar hela tiden med skeva skivor!

//Helga
Helga, det är just det jag misstänker också. Någon som har haft vibrationer som försvunnit när bromsskivorna bytts?
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
hejsan, hade en skev skiva bak, men bara vibrationer vid inbromsning. Det har med hur mycket skev skivan är. Räcker med lite lite för att det ska vibrera vid inbromsning, men inte när man kör.
E3
1.828
E36
USA bilar
Har haft "mängder" med skeva skivor, men aldrig haft problem med vibrationer från de annat än vid inbromsning, och då har det i vissa fall varit rent oliligt, man undviker att bromsa.. så illa har det varit, men inte en vibration vid körning

Skevhet och obalans är inte riktigt samma sak, en skev fälg kan aldrig balanseras rak!
Sen märks obalans mer ju längre ifrån navet man kommer, därför är 10 gram på däcket "mer" än 10 gram på skivan, men som sagt, obalans är inte skevhet
Ju
40
Junioren
BMW 325i Cab
BMW 540I
Jag köpte min E39 för lite mer än en månad sedan och han hade precis bytt skivorna fram. efter ett tag insåg jag att; Damn va det skakar när jag bromsar in, så åkte in på min kära Bmw verkstad och frågade va det var som skakade, första frågan var om jag hade bytt skivor nyligen och svaret blev ju så klart ja,
Byter du skivor fram och använder dom kraftigt dom första milen så blir dom så varma att dom vrider sig (blir skeva) och som i sin tur orsakar skakningarna vid inbromsningarna. har nu bytt och körde 10 mil utan att bromsa så mkt och nu är skakningarna borta! =D

Som E36 säger, du kan aldrig balansera en skev fälg men du kan lämna in fälgen så att dom får den rak igen, har en E30 också där säljaren hade åkt på kraftigt på en trottoarkant och fått fälgen skev, satte då den skeva fälgen bak och sen lämna ja in den för att fixas, nu, inga problem med några skakningar.

/Jr

||Pain is temporary, Glory is for ever ||
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Hade skeva skivor på våran M5:a och precis vid 100 sträcket så skakade ratten (precis samma känsla som obalans) och detta uppkom bara vi låg och körde 100 (tex. på en 90 väg).

Körde vi 110 så kändes ingenting, och när vi släppte gasen så började det skaka vid 100. Byte skivor och alla skakningar försvann :-)

Hade även samma sak på en 525i - 89 och skakningarna försvann också vid byte av skivorna fram, även att vi vid flera tillfällen hade balanserat däcken.

En enkel sak att kolla är att hissa upp bilen och snurra på framdäcken, då hör du om de är skeva eller inte (så var det i vårt fall).

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Klart som fan det kan vibrera i framvagnen om skivorna är skeva, de måste ju slå i bromsbeläggen då vilket skapar vibrationer ?!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.