AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.124

z3 vs barchetta

Sida 1 av 3
har börjat kolla lite på nästa bil och är grymt sugen på en cab och hellst då en 2-sitsig.. är intresserad av z3 men har sett att man kan få en fiat barchetta till mindre än halva priset av en z3 eller få en mycket nyare till samma pris som en z3 av första årsmodell.. se bara denna Länk ... vad tycker ni??? någon här som haft barchetta tidigare?? ja menar man kan ju köpa en barchetta o lägga resten av pengarna på lite skoj till den eller???
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Den är ju billigare det är sant.
Men tja, jag vet inte. Kanske om du funderar på en Z3 1.8 el 1.9 så kan ju fiaten vara ett förslag som är billigare...men enligt mig lite tråkigare, plastigare osv.
Men om du funderar på någon av de motorstarkare modellerna kan jag inte riktigt se att det går att jämföra med zäta.

Har inte kört en Barchetta kan jag tillägga, är ju möjligt att det är rena go-carten...

/// Viktor
Njaa, Fiat... då hade jag hellre köpt en Miata. Visserligen vanligare än Barchettan, men snyggare och förmodligen bättre kvalitet. En kund till oss har haft en del strul med sin Fiat Barchetta.

Går en röd Miata här i stan med väldigt snygga fälgar, högröstat avgassystem och ena flipplyset ersatt med ett kolfiberluftintag, hur i hela friden han nu får köra omkring med bara ett lyse. Riktigt tuff liten krabat är det iallafall.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
jo det är ju som ni säger men tyvärr så tillåter nog inte ekonomin en z3 2.8 som jag hellst skulle vilja ha.. hur är då dem första miatorna om man jämför med z3?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jämför man en fyrcylindrig Z3 med en miata så tycker jag i alla fall att miatan är betydligt roligare att köra!
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
fiaten är väl framhjulsdriven? Det är ju mycket roligare med bakhjulsdrift så mellan Barchetta och Miata skulle jag tagit miatan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Miata är absolut totalkul att köra. Finns inget att jämföra med i den klassen, bilen går som en gokart på vägen. Chassi, växellåda är helt underbart. Dock är motorn ganska klen, men den går billigt som attan.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Aldrig Fiaten, en sportbil ska driva på bakhjulen och ska se någorlunda snygg ut.. Jag skulle hellre en något äldre Miata än en nyare Fiat för samma pengar. Miatan har mycket stabilt andrahandsvärde.
En av få japanbilar jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Håller med Beppo, Miatan är klart roligare att köra än z3. Tyvärr finns det ju ingen sexa i Miatan.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Herregud Barchettan måste vara något av det fulaste som går på våra vägar. Som om inte det skulle vara nog så är det också en Fiat....
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
håller med om miatan,köp en sån istället
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Skippa Z3 och Barchetta och satsa på en Miata istället du blir garanterat inte besviken.
Miatan har överlägsen växellåda och väghållning om man jämför med original Zetor i någorlunda
prisklasser. Utöver detta är Miatan också vridstyv i karossen. En riktig kul sportbil helt enkelt.
Ocjh ingen tramsig Boulevard-glidare.

Kolla gärna på den första generationen (MK1) men se upp för rost innanför dörrar.
Kvalitet och driftsäkerheten är inget problem.

mvh.

Leffo
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Leffo: Första generationens Miata med grodögon känns ganska hopplöst omodernt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Som jag skrev ovan är miatan riktigt kul att köra, men därmed inte sagt att den skulle vara mer kompetent än Z3. Det är två skilda saker. Det går att åka lika fort i med en Z3 som med en miata, men miatan känns spralligare och är lättare att hänga ut bakvagnen på. Vad gäller vridstyvhet mellan miata och Z3 tycker jag att z3 känns strået vassare. Men miatans växellåda är nog oöverträffad, och även dess driftsäkerhet!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Brorsan hade en Miata -01 medans jag hade en av mina Z3 2.8... miatan var grymt rolig att köra men saknade tyvärr effekt.

Lyckades man väl hänga ut bakvagnen (vilket man var tvungen att ha lite fart och ryck i ratten till) så var det riktigt roligt.
Men bakvagnen på Z3'an kunde man ju kasta ut lite lätt med hjälp av effekt vilket jag gillar bättre.

Fiat tycker jag du ska glömma... den är ju så ruggigt ful!

Så har du inte råd med en 2.8 så tror jag Miatan är det bästa valet!
Som en liten gokart som sagt var... Z3'an känns STOR jämfört med Miatan.

/Magnus
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker inte det är relevant att jämföra med "tvååttor". Han länkar ju till en Fiat för
69.000kr så jag tror att ägarekonomi är av viss betydelse i det här fallet.
Tycker således fortfarande Miata är oöverträffad både ekonomiskt och skojj.

Z3 Tvååtta är en helt annan bil, och ett helt annat pris.

Mvh

Leffo
men om du ksa jämföra utrymme då oxå... är ca 190 lång så kommer ju inte ha gott om plats om man säger så.. har suttit i z3 och där är det helt ok men hur sitter man i en miata??
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är 1.83 och vill minnas att jag hade tillräckligt med utrymme.

Men någon som är runt 1.90 borde kunna ge dig ett bättre svar.
Har haft en tidig Miata med grodögon...Är 1.88 lång och det var helt ok. Är du intresserad tycker jag du ska snegla på den tyska marknaden. Inga som helst problem att hitta en körbar och ok bil runt 25000:-.

Lycka till!
bias var ska jag söka då.. priserna på mobile är ju inte att lita på.. vet du någon annnan tysk sida ??
Visst kan du lite på priserna. Men om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast så :)
Låt magkänslan styra och titta inte bara på de billigaste.

Kolla denna sida: Länk

Läs även importguiden, lycka till!
vad tor ni om denna Länk är inte så bra på tyska så förstår inte allt men ändå hehe... visst den är lite risig men ska ju ändå piffa upp den li i vilket fall som hellst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.