|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte hjullager höger bak på min E38 och efter det så slutade ABSen att fungera, lampan för ABS och antispinn tänds efter ca 50m. Antog att jag hade råkat ha sönder ABS givaren när jag pressade ur lagret, bytte därför givaren men den fungarede fortfarande inte. Tog bort givaren igen för att titta in i hålet och se om triggerhjulet var skadat... Såg inget triggerhjul alls! Jag tänkte aldrig på var det satt, om det satt på drivaxeln som det brukar eller om det satt på lagret eller packboxen. Var mycket stressad och nånting måste ha blivit fel. Nån som vet var triggerhjulet sitter? Hittar inte det i ETK heller. | |
| är de inte så att om du demont givaren så lagras en felkod,då måste du till bmw o släcka lampan. | |
| Nu är det säkert inte problemet i det här fallet, men både Antispinn och ABS ballar ur om det är för dåligt med ström i batteriet. Kan vara värt att nämnas iaf. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sitter i packboxen till hjullagret, har du skadad den så är det bara att byta lager igen. ///MVH Hasso Länk |
| Det lustiga är att jag inte ser tillstymmelse till triggerhjul. Ser alltså inte ens ett skadat när jag tittar in i hålet. Ser alldeles slätt ut. | |
|
Du har med största sannolikhet monterat hjullagret åt fel håll!! ABS-givarna känner inte av mot ett tandhjul, utan på materialet i ena sidan av hjullagrets periferi. På E38 kan lagret tyvärr monteras åt båda hållen, men man måste vända den "rödfärgade" sidan av lagret åt rätt håll (tror den röda sidan skall sitta utåt, men minns inte exakt). ABS/Antispinnlampan måste inte resetas av BMW, de släcks vid nästa körcykel om den då får en OK hjulsignal. Kopplar man ur hjulgivaren helt känner ABS aggregatet direkt vid spänningspåslaget att givaren saknas, och då släcks aldrig lampan. Men om lagret är felvänt (eller givaren inte rätt monterad vid hjulet) märker den inte detta förrän den rullat en bit (den får då pulser från ena sidan, men inga på den andra, vilket den då larmar som "orimligt värde" ("plausibility" på engelska). Fråga mig inte hur jag vet detta... ;-) Mvh. /Kjell |
|
|
Ser man ingen mer skilnad än den röda färgen på lagret? För jag tror inte jag såg nåt triggerhjul på lagret. Hmm... Är det bara en färgmarkering så är det ju inte alls omöjligt att det blev fel. |
|
|
Nej, det finns inget konventionellt tandhjul på lagret. Lagret har ett magnetiskt material ingjutet i plastmaterialet till lagrets packbox på ena sidan. Tittar man noggrannt kan man se att plasten på den sidan är något "bucklig", men om man inte vet vad man tittar efter syns det knappt. Mvh. /Kjell |
|
|
Ajaj... Då är det garanterat det som är fel. Blir till att byte hjullager igen då, där får man för att man är stressad. Tackar för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.