AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
548

Bromsar 320 -86 uupgradering

Visa användare
4
Conta69
E46 330i
Tjo.

Har en 320i -86 som jag brukar ta med på banträffar och liknande för att gasa lite men bromsarna har en tendens att ge upp.... Alla skrattar... Men min fråga är- vad finns för alternativ för att uppgradera. Ev större bromsok och skivor. Vad finns för alternativ?

Mvh Conny

Yo vad det går...
Vad har du nu? Vad för belägg och så?
Hur mycket effekt och vikt?
Ka
30
KaaTooM
320i m50b25 coupe -87
325 touring -01

Även i familjen:
325 cab -90
320da xdrive touring -10
318is -95
Släng dit en bakvagn med skivor, gjorde storskillnad på min 320. Se till att bromsoljan ärt fräsch å så, annars är de väll fetare skivor å ok å ett par belägg som inte är ala biltema =)
Visa användare
4
Conta69
E46 330i
Ja vad bilen väger är svårt att säga har väl slitit ut det mesta och har bara en skalstol innuti.
Låt säga en 80 kg är väl borta.
Effekten är inget märkvärdigt då jag inte gjort något med motorn förutom satt i en turbo.
Ok bakvagn med skivor vore suveränt så klart. Prio ett.
Men vad för "bättre" skivor och ok kan man byta upp sig till utan att köpa race grejjer för tiotusentals kronor?
Just nu sitter alltså orginal. Allt som är kraftigare vore intressant. Men vad??
Runt 200hk och ca 1100kg då?
Orginal storlek på bromsar räcker nog. Men byt till skivbromsar bak. Det som gör att bromsarna "ger upp" är att de inte tål värme, bra belägg (ferodo DS2500 kanske) och riktig bromsvätska, typ Castrol SRF eller ATE Super Blue gör extremt stor skillnad. Och så slang för bromskylning.

Efter du provat det och det ändå inte räcker kan du börja leta efter större skivor och kraftigare ok.
Visa användare
4
Conta69
E46 330i
Kanon.

Jag börjar med det så får vi se.
Supertack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.