|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter stor beslutsvånda har jag bestämt mig! Min pendelbil skall bytas till ny. Den nuvarande är en 530dT -01 man, går som en klocka, och drar ca 0.63-0.65l milen. Orsaken till min beslutsvånda är att min nuvarande bil har funkat så bra. Men kör jag den i ett år till är jag rädd att den blir osäljbar till ett acceptabelt värde, eftersom den nu börjar närma sig 20000mil. Jag vill absolut inte köpa mig problem, utan nästa bil måste fungera lika klanderfritt som min nuvarande. Det är helt avgörande eftersom jag är fullständigt beroende av bilen. Jag har lurat på en E65 730d, men efter att ha kollat på ett par stycken har jag svalnat lite för denna modell. Maffig bil, men den känns faktiskt lite plastig invändigt. Å en vräkig 7serie är alltid en vräkig 7serie i kunder, kollegor, grannar och annat löst folks ögon, oavsett vad man betalat för den. Det naturliga valet hade ju varit en E61 530dT, men jag funderar på om man inte skall försöka med en sedan denna gång. Enda orsaken till touring är hunden, och vovven kan ju sitta i baksätet istället(Med överdrag) För i bagaget på min nuvarande kan hon ändå inte stå ordentligt upp för de korkat placerade högtalarna, så när familjen skall åka bort får vi ändå ta vår andra bil. Å det är ju likadant i E61an (Vovven är för övrigt en Grand Danois.) Så mina tankar ligger på antingen en E60 530d -04, vilket känns som ett ganska tryggt val. Eller en joker, en E60 545 -04. Varför inte en 530i tänker ni? Anledningen till en V8 "joker", istället för 530´in, är att V8an har så gött bottenvrid. Ganska likt en diesel. Vilket är skönt i en bruksbil. 530´in är lite för tam om man puttrar runt på tomgång.(som jag gör vid landsvägskörning) Jag kör mellan 2500 och 4500mil per år Bilen jag kommer köpa har gått dryga 10000mil och kommer användas till 20000mil Frågan är då om ni har några tips, med detta brukscenario som grund, på varför jag skall välja den ena eller andra. Mitt förnuft säger en 530d, men en 545 hade varit kul att prova på. Gör jag ett dyrt misstag om jag tar en 545? Å vad drar en 545 "på riktigt"? | |
|
Här är ett par 545or Länk Länk Länk Å ett par 530d Länk Länk Länk |
|
|
Jag var inne på liknande tankar avseende hund och baksäte, men jag tror inte att det att det på grund av den stora vikten per tass är så lämpligt för sätena (har två bullmasitffer som är relativt tunga) och en stor dansk är ju på intet vis en lättviktare. Även om vovven genom sin tyngd inte drar sönder skyddet, kommer nog inte den stora vikten per tass att vara så hänsynsfull mot stoppningen och möjligen få en negativ inverkan på andrahandsvärdet. Klart du ska ha en 545 T. :) Jag hade tänkt ha den som nästa bil, men efter att ha studerat modellguiden på denna sajt vete håken om det inte räcker till med E61 530 med 258 kusar. Tre dl/mil mindre än min nuvarande bil och liknande prestanda, möjligen med undrantag för vridmomentet som enligt en jättetråd inte är allt det sägs vara. Annars kanske du kan köra ett tag till. Det finns det alltid tokar som köper långmilare. Jag är en. Min nuvarande hade gått 22500 när jag köpte den för en relativt billig peng. Med undantag för nuvarande bil (behövde få loss renoveringspengar) föredrar jag att köpa en relativt ny långmilare än äldre lågmilare, ngt so ifs din bil inte uppfyller då den börjar bli till åren. Mvh Mikael |
|
|
Oj de börjar komma ner i pris. 545 iAT inkl. det livsnödvändiga HUD. :) Länk Mvh Mikael |
|
|
Vi kör E60 530dA -04 med 9.400 mil på mätaren nu. Vi har haft den sedan ny och är hur nöjda som helst. Under de första 15 månaderna körde vi 5.200 mil (!!) och det är en helt rätt bil att göra detta i. De 500 NM går verkligen kalas bra, och de låga varv ger en tyst, komfortabel bil med en låg förbrukning. En i familjen kör E60 545iA och även den går väldigt bra. Mycket härligt motorljud, samt lugn gång. Dock är bränsle förbrukningen på tok för hög. Körde den 545iA'en på en liten tur på 25 mil, och på denna sträcka låg den 25% över vår 530dA i förbrukning. Bilen växlar ogärna ner också tycker jag, vilket resulterar i att när man gasar, tycker jag det dröjer lite innan kraften kommer. Två otroligt trevliga bilar. Jag hade valt 530d, då du pendlar mycket, och en 530d med bra utrustning och många bil står sig bättre i pris, när den närmar sig 20.000 mil. Dessutom får du lägre bränsleförbrukning på köpet och ett högre vridmoment (+50 NM). PS: Se till att köp bilen med komfortstolar, då dessa är underbara när man kör mycket :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Vid ett val utan att ta hänsyn till ekonomi så hade mitt val varit 545iAT utan att tveka MEN då ekonomin i de flestas fall är en faktor att ta med i beräkningen samt att du kör en hel mil per år så är det svårt att rekomendera något annat än 530d i val mellan dessa två modeller. Sen finns ju också 525d och 535d att fundera på. Det sägs ju att 545 E60 ska gå snålare än 540 E39 men jag har svårt att tro att det ska röra sig om speciellt mycket skillnad. Den 540iAT -00 jag hade tidigare kunde väl vid lugna långfärder på landsväg komma strax under litern (0,94-0,95) men då gick det väldigt lugnt. På en semesterresa i Danmark, Tyskland och Holland hamnade slutsumman på 1,04 och då var det bara ett fåtal mil med hög autobahnfart. Väljer man manuell så går det att komma ner på bättre siffror. När det gäller din hund så kan det väl inte finnas många kombibilar som han stå upp i bagaget på? Visst, bagagerummet i E39T är inte jättehögt men det kan inte vara så många cm till i t ex en V70... ___ //Ulf |
|
|
För hundens och er säkerhet är inte baksätet en speciellt bra plats (även om den skulle tycka om att sitta i en säkerhetssele). Dessutom skall inte hunden stå i bilen, utan ligga ner hela tiden. Så, har man hund (riktig hund) är touring med en riktig säkerhetsbur det enda alternativet. gorth Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Gorth: Just ja, "elefanteffekten" är nog så viktig och som Programmer skrev finns det nog ingen personbil som erbjuder ståhöjd för en sådan långbent hund. Undantaget bilar som X5 Land Rover etc och sådana modeller nämndes ju inte ens i den inledande frågeställningen. Vidare om du skaffar dig Touring och inte känner till dem erbjuder BMW fantastiska baljor för bagageutrymmet som går ända upp till rutorna. Mycket bar för klädseln som annars förstörs när tunga hunder lutar sig mot den (om inte bur används). Mvh Mikael |
|
|
Tack alla för svar. Dock, längre hundtransport är endast aktuellt ett par gånger per år. Vid dessa tillfällen finns som sagt numer ett ändamålsenligt transportfordon, dock ej lika trevligt som BMWn :) En dumper likt X5 känns inte aktuellt, särskillt inte när den skall rulla ett par tusen mil per år. Jag är inte sugen på att betala +2dl/mil för att skjuva luft framför mig. Vovsingen får nöjja sig med renault :) Där får hon plats. Å som ni säger, hon kommer antagligen trampa sönder sätena om hon får sitta i baksätet. Nä, betrakta frågeställningen som persontransport, ~20 mil om dagen. |
|
|
Jag säger bara en sak, köp en D10. Går det att finna bättre?:) Mvh Asken |
|
|
Jag hade valt 545i och tycker du det blir för dyrt byt till 530d eller 535d, köper du rätt så blir värdeminskningen överkomlig och du har fått äga en V8 E60 en period för att sedan köpa mer standardbetonad vagn som 530d, perfekt lösning=) Stephan |
|
|
Asken>> Hur bra jag än tycker om E39´an vill jag pröva på något nytt Kanske gräset är grönare på andra sidan? ;) Stephan735i>> Ditt resonemang kring 545´an är precis som mitt. Kul att "ha gjort det" sas :) Men jag vill helst inte byta bil med för kort intervall. Eftersom jag åker till tyskland och hämtar mina bilar så kan man ju föreställa sig att en tänkt 3´dje handsköpare drar öronen åt sig här i sverige. Klassiskt import, mätarskruvning, krocklik osv... scenario. Dvs jag vill bli nöjd med det jag väljer Att byta ner sig till en 535d känns inte som ett helt korrekt uttryck. En 535d står faktiskt överst på min önskelista, men är fortfarande sammantaget lite för dyr för en fattiglapp som jag. Dyr skatt och dyr i inköp, dvs två minus. |
|
Helga |
"En 535d står faktiskt överst på min önskelista, men är fortfarande sammantaget lite för dyr för en fattiglapp som jag." Och välja mellan 545 / 530 -04.? Fattiglappar brukar köpa långmilare E34/E39. //Helga |
|
V8 är såklart frestande men vad jag har läst är inte 333 hästaren BMW:s mest lyckade. Men 530d med automat och komfortstolar måste väl vara nästan optimal. Om du sen vill ha mer knuff framöver så finns ju en uppsjö trimchips! Dessa kan numer även monteras bort om man vill gå tillbaka till orginal. 5-7tkr så har du 270+hk och nästan 600 Nm! |
|
|
Om du kör 20 mil per dag tycker jag 545 är uteslutet, 530d som du skaffar trimchip/box till låter som ett givet val. 0-100 på dryga 7 sek original? 545an på 6 s. Hur ofta har man behov av den sista sekunden? 545an drar ju 4dl mer bränsle per mil, vilket innebär 80 kr mer... PER DAG... Aja, V8 är förvisso V8 men jag kommer inte ha många eller någon bensinbil igen så länge fossila bränslen dominerar |
|
|
Hejsan! Jag lägger mig i diskussionen lite. Jag har en 645Ci med 333 hk V8, och kan meddela att den är absolut inga problem att köra runt 0,8-0,85 l/mil vid vanlig lands/motorvägskörning. I stan är det ju givetvis andra siffror, men pendlar du c:a 20 mil per dag så är det ju knappast stadskörning vi pratar. Givetvis drar dieseln ännu mindre, men att V8:an skulle vara bensinslukare vill jag inte hålla med om. Satsa på 545:an, kanonmotor! //Jocke |
|
|
Jag tar också och lägger mig i diskussionen. Jag har en 545ia och pendlar ca 10mil om dagen, jag kan snitta på ca 0.8l/milen i vanlig motorvägs fart.. Jag har senaste programvaran för motorn och växellådan och den ska tydligen minska förbrukningen mot tidigare versioner. Sen angående som någon skrev ovan var att den "ogärna växlade ner", det stämmer till en viss del, men du har ju två lägen på automaten. D & DS (Drive & Drive Sport) i vanliga D läget så är bilen en behaglig cruiser med oändligt med kraft. men i DS läget så "exploderar" bilen och blir riktigt elak. :)hehe |
|
|
Här är lite 545 kärlek ;) Länk |
|
|
Nu har jag bestämt mig för vad jag skall köpa. Någon som är sugen på en ompysslad -01a? ;) maila... |
|
|
Amenvablirerå? Man är ju lite nyfiken. :) Mvh Mikael |
|
|
Förnuftet vann :) Ekonomisk kalkyl säger break even V8/R6d vid dryga 2500mil så......Verdict says....en 530d till...Även om jag för stunden hellre vill ha en 545. (Jag har tyvärr även mina föraningar om att detta år kommer att innehålla mer mil än vanligt) Iofs, när jag står nere i bilhallen i München kanske jag ändrar mig :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.