AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.395

Smörja tröga dörrar?

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Mina bakdörrar är väldigt tröga att öppna och stänga, och så gnisslar det i den ena också. Jag har sprutat 5-56 i gångjärn och så, men det blev ingen skillnad.
Hur ska man göra för att smörja upp dom?

/ Leon
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
jag brukar använda tex 5-56 för att smörja upp, sen brukar jag smeta på lite fett så håller det bättre. Har du smort dörrstoppet med?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har försökt hitta lösning för problemet själv, har startat tråd om det..
Det är många som nämner smörjning men det känns som att jag smörjt på alla möjliga vis med alla möjliga medel... Utan resultat...

Både på gängorna och dörrstoppen!

Länk
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Dörrarna på min E34a gick lite trögt, så jag smörjde dörrstoppen med litiumfett sedan gick dem jättefint.

Det är alltså på den smala sidan av dörrstoppen man ska smörja. Jag gjorde så att jag sprutade på lite litiumfett och drog dörren fram och tillbaks några gånger och upprepade detta några gånger. Jag sprutade även in lite direkt i hålet i dörren.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
titta in i dörren där dörrstoppet går in, lys med en liten ficklampa. Där sitter själva fästet till dörrstoppet som pinnen glider genom. Har ni provat smörja där? Annars på med massa 5-56 och fett av något slag och dra dörren fram och tillbaka och se om det blir bättre. Annars vet jag inte riktigt, kanske är bussningarna i dörren som är dåliga men då brukar den va knepig att stänga då den hänger ner lite.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag testade och spruta in massa 5-56 i hålet, och smörjde dörrstoppet med kopparpasta(det enda jag hadde hemma). Det blev lite bättre, men inte helt bra. Det kanske är bättre med något annat fett än kopparpasta, eller spelar det någon roll?

/ Leon
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
vanligt universalfett är nog bättre att använda än kopparpasta då den har bättre smörjande effekt skulle jag tro. Om det har börjat rosta eller är massa skit så skrapa rent o tvätta o smörj igen så att ytan är slät.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok, tack för tipset. Ska testa detta!

/ Leon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.