|
|
|
|---|---|
|
Blir inte klok på min vardags-bil...Har bytt lambdasond o därefter mätt vilken spänning denna ger. Efter bytet låg spänningen på tomgång vid varm motor runt 0.37V, dvs något mager blandning. Spänningen pendlade ungefär mellan 0.3V-0.6V beroende på varvtal,gassläpp osv. Har nu kört med nya lambdan i gissningsvis 25-30 mil. Mätte värdena på nytt o de blev: tomgång ca 0.45-0.46, dvs en blandnig som ligger nära det optimala (1:14.7). Spänningen pendlar mer nu ungefär mellan 0.2V(var nere under 0.1V vid gassläpp) upp till lite över 0.6V (uppemot 0.7V någon enstaka gång). Runt 2500rpm ligger spänningen på ca 0.3-0.35V, dvs en något mager blandning. Bilen går klockrent förutom att avgasvärdena var dåliga. Nu till min fråga: Hur lång tid tar det för "motorelektroniken" att kalibrera in sig efter en frisk sond om bilen gått med en trasig sådan rätt länge? Och är det någon som kan tipsa en verkstad eller liknande där man kan få göra avgasprov billigt (tar ju max 2min). Vill inte byta katten även om jag är inställd på det, men att dömma av de "nyaste" värdena från sonden så bör avgasvärdena förbättrats (hade kört ca 5-6mil med nya sonden innan jag besiktiga). Rent teoretisk borde ju bilen "feta" på med mindre bränsle nu när sonden signalerar för mindre syre, o då borde ju även avgasvärdena ändras till det bättre (de underkända värdena med nya sonden var: C01=2.1, C02=1.3,HC=135,Lambda 0.98, med gamla sonden var endast C02 för högt vid besiktning, dock visade den sonden konstant runt 0.75-0.85V oavsett varvtal osv). Bilen i fråga är en VW 1.8L 90Hk med "elektrisk förgasare" och är således en primitiv o enkel bil.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.