|
|
|
|---|---|
| Hej är det något som är dyrt att lämna iväg bilen på eller är det enkelt att fixa själv, utan synlig åverkan inne i bilen om man vill återställa efter reg besiktning :) ? | |
| Inte så bra om du blir stoppad då får du besiktiga om igen..samt inte helt säkert försäkringsbolag skulle ersätta fullt ut om det händer något om du har mer folk i bilen än vad den är besiktigad för | |
|
Jo det är jag fullt medveten om men ifall man kör med mer folk 2 ggr om året så är det en chans man kan ta. Frågan kvarstår alltså |
|
Paap Reeder |
... är inte den möjligheten rökt från 06-01-01?? MVH /// Paap R |
|
Fullt möjligt att LBregga även idag, vissa bilar av nyare årsmodeller kräver dock vissa intyg av fabrikant. Till ex Vovos V70N finns kompletta satser hos Volvo med intyg och allt Generellt är det som krävs ett lastförskjutningsskydd, som förankras såväl upptill som nertill Men INTE i övre bältesinfästning (går bra att använda kurvhandtagens skruvar, eller bakre bältets övre fäste, detta eftersom du ändå inte ska ha folk bak) Sedan ska baksätet demonters, samt 4 lastöglor monters i varje lastutrymme, dvs på en sedan ska du ha 4 i bilen bakom galler, samt 4 i skuffen Tidigare var det krav på att bakre bältena demonteras, men detta är visst slopat nu, eftersom det finns vissa risker med bältesträckare och liknande |
|
|
Sedan ska inte gå att LB regga längre, dock inga problem att regga touring till LB. Man måste inte heller ta ur baksätet, man viker fram ryggstödet och monterar i gallret i låsen i ryggstödet och så sitter det med två skruv i taket där handtagen sitter normalt.. Bälten sitter kvar. Det tar 4min att montera gallret och man får även plocka ur gallret för "brådskande transport" och vad som är det är väl upp till var och en att bestämma. Behöver ju även 6öglor fastsatta men fom sitter ju kvar hela tiden och är inte ivägen vid utmonterat galler. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Sedan går att LBregga. Jag har gjort ett flertal sådana, senast i juli -06 Helt riktigt annars ang kombi, om man viker ner baksätet så det utgör ett lastgolv och spärrar det i nerfällt läge så är det godkänt Öglor krävs det enbart 4 st! Men beroende på att det finns maxmått mellan de, så kan man i vissa fall vara tvungen att komplettera med 2 till Gallret får ej demonteras för någon form av transport och baksätet får ej anvndas ej ens för tillfälligt bruk! Detta är en vanlig missuppfattning, men enligt lag finns inga undantag |
|
|
Jag blev avrådd från att montera lastgaller i min touring (-o1), pga att den inte skulle gå igenom besiktningen pga. krockkuddar som går längs A-stolpen och följer takkanten. Bilprovningen lär? underkänna montaget för att det äventyrar krockkuddarnas funktion..? Vet inte hur det är, men vore tacksam om nån vet mer om det? |
|
|
Be en bmw-verkstad koppla bort kuddarna, och få intyg på det. Har för mej att jag läst att man kan göra så. PB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.