|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Det gäller en 735iA -92 Jag har varit inne på besiktning nu i veckan och tänkte att han måste hitta varför det klonkar/slår som attans i framvagnen. Har själv slitit å haft mig i alla leder utan att hitta ngt löst. Detta var när bilen var upplyft å hjulen var i luften, kan ju vara att det sträcker ut lederna då så man inte kan känna det lösa ngnstans. Jag hör det även när jag kör över de vita sträcken för övergångsställena så det måste vara ngt som är riktigt löst tyckte jag. Till min förvåning hittade han nada!? Jag frågade honom lite frågande hur det kommer sig att han inte kan se ngt när det påverkar vägegenskaperna. Kör jag över ngt i lite högre hastighet så känner man vibrationerna i ratten som lägger sig i takt med att det skulle betyda fjädrarna. Han körde upp bilen igen och kollade men hittade inget då iheller. Om jag står och trycker ner bilen vare sig på höger eller vänster sida vid hjulhusen så hör man klonkandet. Så till frågan...är det bärarmarna eller ngt annat? Ngn som haft detta fenomen som jag har?? Väldigt tacksam för svar... Har inte hunnit ännu men jag tänkte sticka till en som jag känner för han har en smörjhåla så då kanske man kan lokalisera det bättre om en trycker å den andre lokaliserar undertill. ///Zander | |
| Stötdämparna eller stötdämparfästena kanske! | |
|
Är symptomen så kraftiga brukar det alltid vara en kombination av många olika defekter. Självklart kan man byta det som är mest trasigt men perfekt brukardet inte bli förens "allt" är nytt i framvagnen på en 15 år gammal 2 ton tung bil. Styrsnäckan brukar normalt sett inte heller vara helt frisk på en 2 tons 92a , är det lite glappt och dämpare är slut samt att de flesta kuleder är halvtaskiga brukar det ge åvan nämnda symptom. Tänk på att kulederna kan kännas helt OK men när man sågar upp dem kan de endå visa sig vara helt slut. |
|
|
På min var det kulleden i en av de bakre bärarmarna som orsakade detta. Gjorde som du, frågade besiktningen, de hittade inget glapp. På BMW så gick de direkt på den glappande leden och jag såg själv hur den var glapp. Klonket försvann efter byta av armar och bärarmsbussningarna. /Lasse |
|
|
Använd sökfunktionen och sök på "klonk" på 7-serien så får Du en massa tips! Annars kan man börja med att byta casterstagen, de är ganska billiga och lätta att byta! |
|
| Jag uppfattade ett glapp i den splinade styraxeln för ratt förflyttning när va va och rev under instrument brädan sist, kolla om dit ljud ändras genom att flytta ratten M.V.H Niklas | |
|
På min bil var det kolvstången i stötdämparen som glappade (glidlagringen i stötdämparen var utsliten, och kolvstången nersliten). Märks bara då fjädringen är ihoptryckt till rätt läge. Ta och kör in näven mellan hjul och skärmkant och ryck i stötdämparen, i "höljet" ut-in och se om det glappar. Är det trångt kanske du kan ta av hjulet och palla upp bromsskivan på något mjukt så den hamnar i rätt höjd utan att bli förstörd. Jag frågade också på SBP men dom fick mig att byta spindelleder, men det gjorde i princip ingen skillnad alls, bortkastade pengar. Bytte höger stötdämpare, och problemet försvann. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.