AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
956

Batterifråga till "Batteri-Gurun" (Folke)

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Har för mig att nå'n någon gång sagt mig att man kan avgöra konditionen på ett blybatteri genom att mäta vilospänningen, är detta möjligt - och i så fall - efter hur lång tid tid "stabiliserar sig cellspänningen (efter "fullladdning" med lämplig laddare - Cetek eller liknande) och hur är isf relationen Spänning - Kondition?

Mvh/Saij
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Har för mig att man ska vänta några timmar innan man mäter och då ska det va 12,6V om batteriet är friskt.
Mekartips av Folke Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag gick in i kombiinstrumentet och tittade på spänningen med motorn just avstängd och fick 11.9 - 12.0 V. Inte så bra, antar jag. Jag hade redan innan dess beställt nytt batteri.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr kan ett batteri vara tvärslut ändå fast volten ser höga ut, gör en konduktansmätning med belastningsprov på verkstad - det berättar allt.

Mvh
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Om man vill vara superseriös så gör man en lite längre urladdning med någon rimlig resistiv belastning och loggar ström och spänning. Det finns mycket jobb nedlagt på metoder inom området i telekom-svängen eftersom man har stora batteribackuper på telestationerna och man måste ha koll på kondition på batterierna.

/N
ja
83
jala
335i (E93) -07
Jag såg att den nya 3-sreie cabben kommer att standardutrustas med "Brake Energy Regeneration". Skall man tolka detta som att det sitter en generator i bromsoket och laddar upp batteriet? Innebär detta också att bilen är utrustad med något specialbatteri (läs dyrt) för att klara av den kraftiga stötladdningen?. Är det någon som vet mer?
ja
83
jala
335i (E93) -07
Min fråga hamnade fel. Lyfter in den i en ny tråd.
Batteriet måste stå i vila några timmar efter full laddning och helt bortkopplat från bilen vid mätning, och det skall vara rumstemperatur. Då bör spänningen ligga runt 12,8V om allt är OK, men det är som synes en rätt omständig procedur. Mätningen som man gör med bilens kombiinstrument i testläge är missvisande pga att bilens system ligger på och drar ner spänningen lite, denna mätning är mera avsedd för att kolla laddspänningen från generator osv.

Här är lite text saxad från engelsk BMW-sida ang. Brake Energy Regeneration, det rör sig inte om "äkta" energiåtervinning från bilens inbromsning, men en del bränsle sparar man.

"Brake Energy Regeneration," BMW's solution is to plop in an oversized battery and engage the alternator only during deceleration. By actively controlling the alternator and battery charge electronically, the alternator just freewheels happily during cruise and acceleration while the battery supplies the necessary juice for the car.
Referring to this system as regenerative braking is something of a misnomer. True regenerative braking implies that the batteries are the prime motive power source, when in fact BMW is still using the battery in a conventional manner to power auxiliaries. The system is rather clever nonetheless. And in the EU drive cycle, Brake Energy Regeneration alone reduced fuel consumption by 3 percent and freed up to the drive wheels the power that otherwise would have been used to turn the alternator.

FP
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Så bilen laddas bara under inbromsning? Det kan ju knappast hålla batteriet laddat.
Det är nog lite mera sofistikerat och avstämt. Man behöver säkert inte trycka på bromsen, räcker nog att lätta på gasen.

FP
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Nu först är man tillbaka i business igen efter stormen Per's härjningar ;-)

Tack för alla svar!

/Saij

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.