|
|
|
|---|---|
| Tyvärr så har min AC lagt ner under vintern, trots att jag haft den på ganska ofta, nåväl. Man kan ju bara hoppas att det bara är en påfyllning som behövs. Men nu har jag hört att dom ej fyller på kylmedel i äldre modeller(93:a), därför att detta medel innehåller freon. Stämmer detta? isåfall vad gör jag då. PS. nån som vet var det är billigast att serva ACn DS. | |
| hmmmmm!?! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja ha du det är väl så att den gamla gastypen R12 inte för fyllas sedan ett par år, och då frö man konvertera anläggningen till R134 vilket kan kosta ngr. kronor Det finns olika uppfattningar hur man ska gå tillväga. En del byter bara oljetyp i kompressorn och systemet och fyller på r134, Vissa tyckar att man ska byta torkfiltret + en del andra grejor. Vänd dej till en lokal kylfirman som är fordonsackriditerade de brukar vara billigare än märkesverkstaden.Men räkna med MINST ett par tusenlappar. om du inte redan har 134 och bara behöver fylla på det brukar finnas en skylt i motorrummet som talar om vad systemet är fyllt med.Då kan det stanna på ca 1000-1500 kr . MVH Hasso |
| En får tacka. | |
| Eller så kan du hitta en mindre nogräknad verkstad som gör det lite "billigare". Felet är bara att temperaturskalan inte kommer att stämma i så fall. | |
|
När jag köpte min bil funkade inte AC:n och eftersom det ursprungligen var fyllt med R12 så blev det till att konvertera systemet till R134a. Nipplarna är inte samma så dom måste bytas, torkfiltret byts för att dra ur fukt ur systemet och sen fyller man i retroolja och gas. Jag fick jobbet gjort på Solna Bilteknik 08-7357100. Länk |
|
|
MalteK: Får man vara så nyfiken att fråga vad det kostade? Mvh Carsten |
|
|
Jag minns inte riktigt för det var ju ett tag sen men det var inte så blodigt. Ring och hör med dom. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.