AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.482

Kamkedjan har gått av på 740 -93...

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hallå,

Lite info:
Jag fick kärran av en kille jag känner och den har enbart rullat 13800mil och i bra skick.
Han skulle skrota bilen men jag tyckte det är värt ett försök å få igång den igen så jag tog den istället.
Han har alltid servat den som man ska regelbundet så detta vara väldigt konstigt. Milen är garanterade, har full dokumentation från fabrik till mig, med papper på alla servicetillfällena samt reparationer.
3 ägare med mig inräknad.

Det som hände för honom var att han körde som vanligt och så dog bilen bara. Ingen smäll eller ngt annat hörde han vid detta tillfälle, enbart typ av motorbromsning.
Kunde köra runt motorn utan att det låter något och oljelampan släcks efter några varv på motorn.
Jag har plockat ner insug och alla insugsventiler är OK och fast att ngn utav dem är ute/nertryckta dock ej max.
På stiften syntes inga spår av metall som borde synas om det har mosats inne i cylinderloppen.

Hoppas det finns ngn som kan tala om för mig om kolvarna går fritt om ventilerna står i max öppna???

Jag ska ut och fortsätta å plocka av topparna så får jag se hur stor skadan är.

Tacksam för svar...

///Zander
netz
Nej ! ventilerna går inte fritt.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Du måste nog kolla om det lossat oljepumpsbultar också. Dom kan ju ha lagt sig lite här och var i tråget, Om ventilerna kroknat pga kontakt med toppen så kanske det räcker med att byta ut de krokiga ventilerna mot andra (beg) och slipa in dom. Man måste ju inte alltid sätta i nya grejer, resten av motorn är ju gammal... Kan ju vara vettigt att göra motorn körbar först, så du kan kolla om det finns mer fel (för dyra för att det skall vara värt att laga)

/Mats J
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Har ventilerna krockat så är det nog lika bra att kolla upp styrningarna till dom ventilerna också..
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Har inte hunnit få av topparna ännu.
Skall ta det när det inte blåser så in i helsikes mycket.
Det enda jag är rädd för att kolvarna har fått stryk och dem e kassa för då skiter jag i å renovera motorn.
Då säljes den i delar och jag plockar lite till mina egna bilar.
Synd för jag skulle gärna vilja ha igång V8:an...

///
Paap Reeder
Har en M5-block som kedjan rasat på.
Ventilerna har gått i kolvarna. Små märken uppepå kolvtopparna.
Vet inte hur toppen ser ut eftersom jag bara skall använda blocket.

MVH /// Paap R

Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Jag har själv precis gjort i ordning en M60 motor som både kamkedja och oljepumpskedjan gått av på.Inga problem med kolvar,men självklart ska en
hel del ventiler bytas+även kolla styrningarna i topparna.I mitt fall,så hade kamkedjan slagit av en gjuten "klack"som spännskenan är gängad i!
Jag lät en kompis sätta upp blocket i fräsbordet och fräsa ur lagom mycket,så att en nytillverkad finngängad bussning kunde ersätta det bortslagna!Jag har bilder på reperationen om intresse finns!
Nackdelen är ju att man bör ju plocka ner motorn totalt och byta samtliga
lager,packningar mm.Billigare+mindre pul att köpa en "frisk"motor!
Jag har en M60 från en E38 som gått 16000mil,som jag kan ev.sälja till rätt
kurs!Kan även sätta i ny kamkedja m.m,så man vet att det är schysst!
Pl
7
Plass´n
M5 -92
740 -93
540 -93
Tjena!
Behöver du toppar,kedjor mm till 4L V8:an sån har jag det du behöver eftersom jag har en havererad motor efter oljepumpssläpp och 2 vevslängor genom blocket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.