AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.960

Vilka bromsbelägg ska man köpa Mintex, Ate lr Textar ?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
De på mekonomen sa att mintex slits fortare än ate(liknande originalbeläggen) och att Textar satte de på ambulanser, polisbilar(värstingbelägg) :)

Någon som kan bekräfta att det stämmer, man vill ju inte sätta Mintex belägg som är sämre än original dito !!

Mvh Niklas
Hawar
Jag köpte Textar, det är en leverantör som BMW använder.

Mintex skulle jag aldrig ha på en 540, kanske en 318. Du har en alldeles för fin bil/stark motor för att ha budget bromsar.

Hawar
Transocean
Jag köpte Mintex när jag bytte klossar fram. Det var ett misstag. Bilen stoppar klart sämre med mintex än med ATE som jag hade tidigare. Ännu surare blev jag när jag insåg att slitagevarningslampan lyste fortfarande efter bytet! Det var nämligen kabelbrott på den bakre slitagevarnaren som jag hade monterat lite slarvigt 2004 när jag bytte skivor och klossar bak. Detta insåg jag först senare... för övrigt så hade ATE klossarna jag hade fram gått minst 8000 mil och var högst halvslitna med mycket belägg kvar...

Textar är grymt bra och används av flera tillverkare bla saab. Ett mycket bra och prisvärdigt belägg är även Rydalhs tror jag det heter, det är svenska bromsar det. Dessutom billigare än de värdelösa Mintexen.

Juha
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ok textar blir det ,hade inte köpt mintex eller ate för de sa han på mekonomen att mintex är SKIT, ville bara få det bekräftat från någon annan oberoende part.

Han sa även att Textar var värstingbeläggen av dem och att de sattes på ambulanser och polisbilar ...

Tack för svaren.

Mvh Nikke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Textar är inga värstingbelägg, bara standardbelägg av hög kvalitet som både MB o BMW använder som fabriksmonterade belägg även Jurid används av BMW.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jo jag förstår att det inte är värsting belägg så men i jmf med de andra som ovan nämts så kan de ju anses vara bra mycket bättre då ....

Annars finns det juu bromsar osv som heter duga men då är ju priset duga med, knappast befogat på en standard bil :) , man vill ju inte snåla o köra med mintex o byta 3ggr om året , då är det bättre o ta textar direkt eftersom de är så mycket bättre o slitstarka i jmf .....bromsar ska man inte snåla med , säkerheten först !!

Tackar för svaren

Mvh Nikke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.