AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.309

Ska det bli en 5-serie?

Hej,

Har under en tid tittat på att köpa en 3serie E36 men inser att det kanske är bättre att gå upp ett steg till en 5serie E39 och då kanske en Touring.

Har tittat på begagnatguiden och känner att jag hamnar runt -97 och då 520 eller 523.

Några tips, ska jag gå upp en nivå eller räcker 520?

Hur är ligger driftskostnaden jämfört med E36, mycket högre eller marginellt?

/Gustaf
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Det går ju inte att komma ifrån att 5 serien är en bättre och framför allt en betydligt säkrare bil. Försäkringkostnaden är lägre jämfört med 3 serien. Bilen drar marginellt mer bränsle. Du åker mer bekvämt och som sagt du sitter i bil som högre säkerhet.
Jag är nöjd med min 520 fast det hade inte skadat med en 523a.
Med den äldre motorgenerationen som finns i 97orna så är 520n ännu slöare.
Provkör några bilar, både 520 och 523 så märker du snart vad som är lagom för dig.

Lycka till med bilaffärerna!

Mvh Håkan
E39 T är en mycket komfortabel coh trevlig modell som rekommenderas. Jag ångrade inte bytet från E46. Jag har bara kört motorstarkare modeller så jag kan inte uttala mig om de du nämner. Följ Håkans råd för att se vad som passar dig. Mer hk är alltid roligare men inget är gratis. Jag rekommendear automatlåda, men smaken är olika. Läs begagnatguiden på denna sajt så du får lite hjälp när du ska titta på bilarna. Det stora "typfelet" är rost på vissa ställen och skruvade importbilar Alla är inte skruvade, men det gäller att skilja agnarna från vetet. Vidare en isig dag som denna är det värt att tänka på att säkerhetsprogrammen är värdefulla. Hade jag inte haft DSC idag så hade jag nog krypkört in till samhället.

Mvh
Mikael
Tackar för svaren. Ska prova runt lite och se vad som finns.

Så om det blir 520 så är nyare än -97 att föredra låter det som. En Touring står högst på listan just nu och lär så förbli, har hittat några men i skrivande stund vet jag inte om dom är import eller ej.

/Gustaf
523 är en mycket bra kompromiss mellan prestanda och ekonomi. Det är en avsevärd skillnad mellan 520 och 523 i körupplevelse men en liten skillnad i övergripande kostnader.
Generellt: Ska man dra öronen åt sig på en såhär bil om det är import?

/Gustaf
Vad tror ni om den här 520 Touring?

Länk

Har inte sätt reg.nr ännu men något säger mig att den är importerad. Vet ej varför :)

/Gustaf
Import är ett kärt ämne på detta forum.
Jag har själv importerat två och den nuvarande är importerad sedan tidigare (hade bråttom).
Jag ser det som två typer av import.
1. Import för eget bruk
2. Import för att tjäna en slant.

1. Nummer 1 kan i mina ögon vara finemang, dock med undantag för sådana fall där importören var lite korkad och köpte den billigaste han hittade, vilket per definition (nästan åtminstone) inte är ngn vidare bil. Om importören inhandlade den hos auktoriserad BMW-återförsäljare, ska denne helst ska ha sålt, servat och tagit bilen i inbyte (gäller båda mina importer). Då är själva importen ofarlig och all historia fram till ankomsten i Sverige kan verifieras.

2. Köp inte sådana. Risken är för stor, även om det säkert finns sådana som är ok, så är det mest troliga att sådana bilar inte är det iom att priserna mellan tyskland och sverige har jämnats ut, och då ska det till ngt annat för att vinsten ska motivera arbetet. Tex krock som förtigs, mätare som råkar backa mellan tyskland och regbesiktningen i sverige etc.

Oavsett bilens historia ska denna kontrolleras och helst ska ett M-test genomföras när du känner att resten är ok. (inte för att jag gjort det de sista gångerna jag köpt bil, men då har jag köpt dem hos auktoriserade handlare)

Mvh
Mikael
Phille B
Jag är väldigt nöjd med min 523 T.. bra effekt och komfort om man ser till priset..har dock en 99 med den "nya" motorn, vet inte om skillnaden är märkbar mellan dubbel och enkel vanos? iallafall ett helt gäng snäpp uppåt jämfört med bilen jag hade innan....wv passat 1.8t-05

..Äntligen Bmw igen!!..
jag stod i samma val och kval som dig, blev tillslut en 528a, känns framförallt som att den är markant starkare på låga varv och höga växlar... men skillnaden är inte så stor att man kommer störa sig på det.

/mvh jocke
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker personligen att 520 är många lägen för liten motor till en så pass stor bil...iaf om vi pratar om 2l-motorn...2,2l gör bättre ifrån sig i den bilen.
Är de fullpackad bil får den jobba rätt hårt ofta...jämför man vet tex passat 1,8T som näms ovan så har den mer att ge på lägre varv.

Men som sagt,visst fungerar de är ju inte så att man behöver växla ner inför varje backe precis :)
523:an känns som en helt klart bättre motor till den bilen.Förbrukningen kommer gå jämt upp med 520,om inte bättre i vissa lägen.

Glad att jag startade tråden :)

Har bestämt mig för att det blir en 523T, nu gäller det bara att hitta en. Ringde på en annons idag som ligger på blocket dock upplagd för längesedan så jag var tveksam om bilen fanns kvar. Dessvärre så såldes bilen i mitten på december till ett väldigt, väldigt bra pris ;-/

/Gustaf
Har fått en verkstadslista över kända fel på E39 och jag funderar på hur jag ska gå tillväga här när det är dags för provkörning. Finns det några knep att direkt känna "detta är fel bil" utöver att det ser skräpigt och slarvigt ut?...några tips?

Här är listan:

Det första och största felet är: Vilka ägare har bilen haft, Har det haft råd och servat bilen riktigt och kan man lita på att det som står i papperna gäller.

Öviga fel och brister:

Glappande Bakvagn.
Bakre hjullager.
Otätakuggstång och styrväxel.
Glappade busstningar i framvagn.
Lysande vaningslampor till krockude.
Läckande Topplock.
Felaktig termostat.
Trasiga styrbox till Xenonljus.
Skadade kablar till bakluckan på touring: Torkare, Bakljus.
Mätarställning.
Service är dom gjorda rätt: Det finns en Inspekton II-2 vid ca 12000 mil och den är mycket dyr.
Katalysatorn.
Trasiga instrument.
Tändnings lås.
Bromsvibrationer.
Handbroms.
ABS.

Det är -96 till -98 som har mest fel med det finns på alla årsmodeler.

Nu är det inte alla bilar som har dessa fel och brister utan det är helt upp till viken bil man hittar för vissa bara går och går med andra bara strular hela tiden.

Viktigt att göra en test innan man bara köper för en BMW 5-serie är en bra väg bil bara man hittar ett bra exemlpar.

/Gustaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.