AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.836

Motorn startar men dör efter några sekunder

Da
3
Danni.n
523i Touring
Har en bmw 318 i 96:a som började krångla med startmotorn.Ibland hände det att startmotorn inte gick alls, ibland gick den runt och lät som om den hackade, och ibland funkar den som den ska och notorn startades och funkade som en klocka. Alltså inget fel på motorn. Men idag när jag skulle starta motorn så hörde jag en kanska kraftig smäll/knall på förarsidan. Jag starta motorn igen och motorn men sen dog den igen efter några cekunder och svarar inte på gasen. Det händer så varje gång jag försöker starta bilen.
Snälla nån som vet eller varit med om det kanske skulle kunna hjälpa mig, Tack

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tror att du har två olika fel på din bil. Delvis startmotorn som antagligen bara är att byta om den fortsätter krångla. Men ditt andra problem med att bilen dör strax efter start kan bero på många faktorer.

Du kan dock testa att koppla ur Luftmassemätaren. Vet du vart den sitter? Det gör du enkelt på två sekunder med den snabbkontakt som den är inkopplad med. När du gör detta så kopplar du bort motorstyrningen och ev. trasiga givare mm. i "motorstyrningssystemet", så som just luftmassemätaren, lambdasonden mm mm. Bilen kommer att gå i ett nödläge med förinställda bör-värde för bensinmängd, luftmängd mm. Startar bilen efter detta är det tyvärr ändå svårt att lokalisera felet då det kan vara så många olika fel. Men har du tillgång till en likadan luftmassemätare så kan du ju testa med den. Vidare kan du ta reda på vilka värde resp. givare ska ha om man mäter upp dom men för det krävs det ju en del mek.kunskaper. Annars är mitt råd att lämna bilen till BMW som har fasta kostnader för felsökning, 1000-1500kr. Då lämnar du in bilen och sedan hittar de förhoppningsvis vad som är fel med den, ringer upp dig och föreslår åtgärd och ger dig ett kostnadsförslag på detta.

Lycka till / Jimmy

Da
3
Danni.n
523i Touring
Tack för dina tips. Ska gå nu och försöka med det du har tipsat mig om.

Undrar om du har nån aning om vad var det som small?

Da
3
Danni.n
523i Touring
Har fixat till problemet.
Felet var att en luftventil och en lusfslang som hade hoppat av.
Nu går bilen som en klocka igen.

TACK JIMMY
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Föresten om din startmotorn krånglar då har jag en till salu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.