|
|
|
|---|---|
BMW 528 |
Hej ! Rondell 58 8,5 x 17tum med däck Barum Bravirus 235/45 ZR 17 94 med 55mm bred fälgbana. Finns det någon som kan säga mig om det passar utan besvär till en 528i med original fjädring m.a.o utan sänkning ?? Är den dimmensionen godkänd av svensk bilprovning? BMW Entusiast |
BMW 528 |
Kan lägga till att det avser E28 modellen när det fundering om Rondell 58 passar ?? BMW Entusiast |
|
Vad är det för ET på fälgarna? Tror inte SBP bryr sig om dimensionen på däcken på bilar som inte är helbilsgodkända. Däremot får man ju inte ändra spårvidden speciellt mycket (har inte exakt mått i huvudet) och däcken för heller inte sticka utanför skärmkanterna. Kan tillägga att jag besiktigat min E28 med 8,5x17" ET 13 samt 234/45 utan anmärkning. Men det innebär ju inte att det är lagligt. Slutsats: Det bör inte vara några problem med att få dit dom på bilen, men om du har otur så blir det nedslag på besiktningen. |
|
BMW 528 |
Ursäkta... men vad är ET ? BMW Entusiast |
| Inpressingen, dvs avståndet mellan fälgens anliggningsyta mot navet och fälgens mitt. Måttet brukar stå ingjutet på baksidan av fälgen. | |
BMW 528 |
Ok...tack för svar. Återkommer senare. BMW Entusiast |
BMW 528 |
ET 13 är ingjutet! BMW Entusiast |
|
Det innebär alltså att fälgens anliggningsyta mot navet befinner sig 13 mm från fälgens mitt. Spårvidden kommer med största sannolikhet att öka mer än vad som är tillåtet. Har du otur kanske skärmkanterna bak även kommer att gå emot däcket vid nedfjädring. Prova! |
|
|
Du får totalt öka spårvidden med 15mm för båda sidorna, original ET är 22, och du lägger på ET13 nu, så det blir 9mm per sida, och 18mm totalt! Alltså olagligt, men det är lugnt har då aldrig åkt dit på felaktig ET. Och ja de passar på din bil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.