AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.454

E46 - Rost på backlucka + motorhuv vanligt?

Sida 3 av 3
he
14
henrag
320i Touring -02
Bytte huv och baklucka på garantin i september på min 320i touring -02 så nu är det fräscht. Enligt BMW väldigt vanligt men de var mycket servicevänliga, hade bilen borta en halv dag och lånebil under tiden.
Till 18110, tänker troligtvis sälja min 320i touring snart om du är intresserad av en som huv och baklucka är bytt på.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vi har inte haft någon rost alls i varken huv/baklucka på de två e46or vi haft i familjen sedan nya; en 323ci -00 och en 330 -03 (nuvarande).

De bilarna är iofs välskötta och frekvent tvättade för hand.

kicken
HFR: håller med dig ..noga skall man vara , men känns som att man måste granska ändå nu, man kan ju hitta nåt :-)
Vad beror detta extrema rostande på? Är det så att BMW använder sig av mer miljövänliga färger idag (som inte är lika skyddande) än man gjorde på tex E36:an? Är det så att konkurrensen gör att BMW har varit tvungen att dra ner på vissa kostnader (sämre rostskydd tex) vid tillverkningen för att kunna hålla ett lägre pris på sina bilar?

// Jögge

Visa användare
17
livdragon127
320i M Touring -04
Fruktansvärd läsning detta...

Jag som precis skaffat mig en e46... o är sååå nöjd!

Märker att alla som skriver har e46or från tidiga 2000-talet... Min är en -04. Är det så att de nyare bilarna inte blivit tillräckligt nötta eller har BMW förändrat något?

Ni som är så insatta... Vad är det för rostskyddsgaranti på en -04?

M// ums!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag väljer att sammanfatta det ur en annan synvinkel, med byte av huv, baklucka och höger framdörr på en e46c på garantin. En helhetsreflektion med erfarenhet av tolv års bmwägande, löpande input på de flesta modeller och vård. Allt mer nuförtiden handlar om INFORMATIONSTILLGÅNG:) i.e. korta ledtider i en process, ekonomi, minskade marginaler och toleranser, ytlighet och massproduktion. Tid är pengar. Saltet på vägarna är desamma i sverige, underhåll och bilvårdande är sämre i sverige än för tio år sedan. Vägunderhållet i sverige är sämre, kraven på miljövänligare produktion med mindre lösningsmedel gör att fukt i skarvar mm finns kvar innan bilarna målas, återcirkulerande vatten med saltsyraegenskaper i nästan alla tvättar, bmws ambition att växa volymmässigt påverkar helt klart upplevd kvalitet hos mig i a f. Samt inte minst, lagtvånget på stänkskydd togs bort för 20år sedan:) klimatet vi bor i gör att det rostar mer än på många håll i världen. Saab&volvo är inte bättre dom... Mvh asken
Hej
Har upptäckt nu att även jag fått (vad jag tror är) rost på motorhuven, samt i lite listerna på bakdörrarna.
Värst är det på huven, ovan strålkastaren med ca 1 cm stor bubbla där lacken blivit mjuk och rest sig. Ungefär samma fenomen med att lacken har blivit lite bubblig är det i listerna.
Eftersom jag bara har drygt 1 mån kvar på 6-årsgarantin, så undrar jag hur jag ska gå tillväga nu. Räcker det bara med att visa upp lacken, eller ska de ta in den för besiktning? Vad kan man förvänta sig blir fixat när det inte är genomrostat så att säga.. kan de neka mig åtgärd?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jögge38: du menar alltså att E36an var rostfri? :P

// M.V.H. Daniel
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Asken:

Eller någon annan..

Någon som minns varför kravet på stänkskydd togs bort?

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.