AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.155

E28 original halvljus- "sänkare/höjare"

Paap Reeder
Ngn som har denna pryl fungerande?

Länk

... skall vara vred nr 11 på bilden (skyms i instrukrionsboken litet av blinkersspaken).

Vore kul att höra hur era i s f fungerar?

Skall eventuellt eftermontera denna nostalgipryl - funktionsprincipen bygger på ren glykol i ledningarna vill jag minnas - och vill höra om ni är nöjda med den.

MVH /// Paap R

Det satt ett sådant system i 635:an. Jag lyckades aldrig fundera ut hur det fungerade (för det fungerade inte :). Jag trodde att det var någon vacuum-elhybrid för det såg så ut, men det är alltså ren glykol det skall vara? Det låter inte riktigt klokt, för det var inte speciellt rejält konstruerat. Själva slangarna går ända fram till vredet inne i kupén och de var bara istuckna i varandra. Det måste ha rymts en hel del glykol i systemet och med vredet som lägsta punkt lär det ha blivit blött i dojjan om, eller när, en slang hoppade ur.

Om man ville lossa på panelen, vilket man ju ibland vill, så var man av slangarnas längd nödgad att lossa på hela arrangemanget... Och då rinner ju glykolen ut. Därtill trillar vredet i bitar, då både färgplattan, skalan, själva vredet och annat krimskrams inte sitter ihop annat än av trycket av ramen.

Som du kanske märker så retade jag mig på den där prylen. Det finns nog roligare saker att eftermontera, Paap. Erkänn att du egentligen vill ha angel eyes. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Angel eyes med minst 200W xenon ;)
Paap Reeder
Jag har en i mitt tycke komplett sats liggandes och har flera gånger försökt påbörja montering men det har inte blivit av.

Håller helt med Lindgren att det sannolikt kommer att bli en del "följdproblem".

Jag hade tänkt köpa litet extra långa slangar så man kunde lägga dom i en sling eller dylikt så man kan lossa vä undre panel på lättare sätt.

Slangarna är som du märker tjocka och kan inte töjas av det lilla tryck vredet åstadkommer.

Är väl inget höjdartillbehör som BMW tagit fram ... men det vore kul att få igång det.

MVH /// Paap R

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap: Jag tycker bestämt du skall fullfölja din vilja att försöka få igång det, mången gång jag sett detta tillbehör och det har aldrig fungerat. Jag har det i min 745:a och det vore intressant att se om du får igång det och vad som krävs...

Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Jag har det i min 528-83 och det fungerar fint.
Tycker inte att det sitter i vägen när man lossar innerpanelen.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Paap Reeder
... visst är det väl så att det är ren glykol i hårda plaströr som inte kan utvidga sig?? ... och som pressar fram de små kolvarna vid ljusen??

MVH /// Paap R

Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Har efter ett par års letande fått tag i ett komplett system och är färdig att installera.

Finns det någon som kan dokumentera, gärna med foto hur slangarna skall dras i motorrummet?

Tacksam för all hjälp.

Mvh
/Dag
Paap Reeder
Bild har jag inte men vad jag minns när jag demonterade den anläggning jag har så skulle båda slangarna in till vä om vä luftintag till värmefläkten.

Jag har inte en komplett anläggning och jag har inte monterat. Dom små rörpiggarna på mina "motorer" är sönder i fästena.

MVH /// Paap R
BMW 528
Hej Dag, Paap Reeder och övriga !

Med det delikata problemet... om det är nu ett problem...hur som helst så har jag ett sittandes i min E28 ett komplett system som ej varit demonterat.
Det har fungerat finfint när det var helt.

Plastslangarna är endast knäckta vid justeringsmotorn och då är min undran om man kan skarva med en dimension högre utanpå ordinarie slang.

Och om det går, hur får man i glykolen som nämnde att det ska vara i ?

Eller går det att beställa nytt komplett system?

På Dag´s övrigas önskan om bilder hur slangarna är dragna så finns det att se, om ni går in på users galleri, Kaross E28 sedan på 528iA-84.
3 bilder är tagna och den 4.:e en bonusbild hur det ser ut i ett dammigt motorutrymme. Nya bilder kommer senare när det är rent och välputsat...för det vill ni väl se ?

BMW Entusiast
Paap Reeder
"Plastslangarna är endast knäckta vid justeringsmotorn och ..."

... har den lilla rörstumpen klarat sig på "motorerna"??

MVH /// Paap R
BMW 528
Ska kolla om rörstumpen ...återkommer.
Mvh Leif
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.