|
|
|
|---|---|
|
Hej igen. Kom att tänka på en annan sak som jag funderat över. det gäller vindrutetorkar funktionen. I intervall läge verkar bilen känna av hur mycket det regnar?? inge regn = 4-5 sek intervall. körde i går när det regnade ymnigt och då var väl intervallen nästan obefintlig. är det så här? och var sitter intelligensen för detta. Det handlar alltså om en importerad 520IT-95 (Italien) på nyare bilar sitter väl denna funktion i rutan....men inget tyder på att så skulle vara fallet på min kärra. //Simon | |
|
Tja, har upplevt samma fenomen på min 530 iA -93.. Har för mig att torkarna gick på intervall även på 2:a läget, när det regnade lite.. Kanske minns fel? Relativt nyköpt, min första bmw förstår inte varför jag inte kommit på att köpa bmw innan..! Nåja, som man säger... Bättre sent än aldrig.. _-_-J.k |
|
| Glöm det, finns ingen regnsensor på e34. | |
|
nä, kan inte glömma det! Precis som Yamman skriver så gäller det i andra läget. Läge 1 är vanlig intervall. för precis när jag köp den så undrade jag varför det var 2 intervall läge efter varandra! |
|
|
När jag har på läge 2 så går den över till intervall när jag står still eller kör väldigt sakta. Så din givare för hastigheten kanske är kass? I läge 1 går det ju att ställa in intervallet snabbare genom att slå på den en gång och slå av för att sedan slå på den igen precis när torkarna stannat. Och även i detta snabbare intervall så går den över till långsammare när man jag står still eller kör sakta. |
|
|
Det finns ingen regnsensor på E34! Däremot så finns det en automatik som känner av om bilen står stilla eller rör på sig! Då bilen står stilla så går torkarna ner på en lägre fart än den valda, dvs: - om du valt intervall så stannar de helt, - om du valt lågfart så går de ner på intervall och - om du valt höghart så går de på lågfart. Då bilen börjar rulla igen så återgår torkarna till vald hastighet. |
|
|
okaj... det kanske förklarar saken. får väl kika på hur detta fungerar. Jag tackar för era svar! |
|
|
steaman skrev "om du valt intervall så stannar de helt" DET stämmer inte. Har du läge ett så går torkarna i intervall även då farten är under 20km/h. Har du läge två så går torkarna ner på intervall då du åker under 20km/h mvh Andreas Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. |
|
|
Hej! Ska bara tillägga att intervallen går att regleras fritt (nästan, mellan lite långsammare än vanlig läge I och läge II:s hastigheter) Alltså om du tycker den vanliga hastigheten i läge I är för trög eller att det går för fort så slår av torkarna. Efter detta startar du intervalläget för att sedan slå den av OMEDELBART, efter detta väntar du en tid som du tycker blir lagom(jag brukar se på vindrutan-när vill jag att det ska torkas?-altså mängden vatten/sikt bestämmer) och då slår du torkarna till läge I igen. Då har du ställt in hastigheten, men denna inställning försvinner när du slår av torkarna eller tändningen. MVH: Sakke |
|
| där lärde man sig något, tack drsakke | |
|
Fattar inte riktigt igentligen varför man valt denna typ av funktioner på torkarna...? Tycker funktionen där man själv ställer in önskat intervall-läge genom ett vridreglage är klart mycket vettigare. |
|
Njuren |
Hade samma funktion på min E36 1992 =) |
|
k1mzo: Jag hade de på min gamla Galant från -89 så. För mig känns de som både en simplare och bättre funktion. |
|
|
Här har man kört omkring i övar fem år i E34an utan att veta om att man kan, och än mindre hur man ställer in intervallen!! Tack DrSacke för infon! Testade igår och det funkade kanon! Jag får väl skylla på att min instruktionsbok är på tyska och att min skoltyska inte räcker för att jag ska orka igenom den... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej! Jo, det är lite klurigt att komma på på egen hand. HAAS: Jo, med vridreglage går det fortare och är enklare att hitta, men denna funktion på BMW är totalt steglös och har ganska brett intervall, viket oftast inte kan sägas om de "enklare" systemen. Dock är denna väldigt enkel och behändig att använda när man först vet om det..... MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.