AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.374

Däckdimension på min e36:a.. funkar 235 bak?

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SunKi, ET är måttet på avståndet från fälgens anliggningsyta mot navet sett från centrum av fälgen. (Lite rörigt!) I vilket fall: Om du minskar ett (positivt) ET-värde kommer fälgens ytterkant (och givetvis även innerkanten på fälgen!) att flyttas utåt i hjulhuset. Ökar du ett (positivt) ET-värde kommer fälgen att flyttas innåt. Ett lågt ET-värde ger en djup fälgkant på utsidan av fälgen.
Du har positiva ET-värde på båda dessa fälgar, jag tror bara att det är några få jänkebilar som har negativa ET-värde!

Hoppas det blev lite tydligare. Det är lättast att förklara om man har en bild.

Mvh
Su
554
SunKi
325i -92
Ok, förstår..
Men är inte ett dugg glad för det :(

Funderar över en sak, är det bara BMW som har såhär krångligt? Tänkte på annonser man ser typ "passar volvo och Honda" på fälgar..

Man är ju ett päron som inte kollar upp sånthär innan.
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Kolla vad bmw säger i alla fall innan du beställer däck, så att dom inte går utanför skärmkanten.

mvh Andy

Su
554
SunKi
325i -92
Jo, ska ringa imorgon..
Men efter vad Johan säger så verkar det ju som det bara är att sälja fälgarna..
fan, jag gillade dom verkligen :(
Jobbigt, måste jag sälja dom, och köpa nya..
Su
554
SunKi
325i -92
Buhuhuhuhu, den skulle blivit så vacker med dom :(
Sunki: För att sparka på en liggande måste jag tyvärr upplysa om att inte bara ET-värdet är fel utan även centrumhålet på fälgarna Du köpt! E39 har ett större hål, vilket gör att Du måste lägga i någon form av distasnring för att undvika obalans. Jag har ägt en E36 med åtta tum breda fälgar som hade Et-värde 25. Dessa fälgar gick fritt i hjulhusen fram men ej bak. Dessutom blev bilen MYCKET spårkänslig eftersom ett alltför lågt Et-värde relativt original bildar en hävstångseffekt. Jag tycker Du skall reklamera fälgarna alternativt sälja dem då det inte kommer att funger bra på din tretjugofemma.
Su
554
SunKi
325i -92
Jo, det med centrumhålet visste jag om, men har fått uppgifter på att det skulle gå att fixa med navringar.

Reklamera blir svårt, köpte dom av en privatperson.. begagnade.. men oanvända..

Måste ta och tacka er än en gång, hade ni inte hjälpt mig hade jag beställt däck och stått där med lång näsa när jag skulle montera på fälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.