AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
415

Myten om snabba BMW

Aldric
Tjo

Så hur kommer det sig att alla som inte vet bättre tror att allt med en BMW logga på går som ett troll i nedförsbacke? Trots att jag bara har en 318 säger folk "ja men den måste ju gå jäkla bra". Varför det? Det är ju en BMW, och alla vet ju att 1 BMW hästkraft är lika mycket som 5 st Toyota hästkrafter, eller hur ...

Inte för att detta gör mig något, tvärt om, jag bara var lite nyfiken på om någon vet var detta kommer från, och om det bara är jag som inbillar mig eller om andra märker av det också. Visserligen har ju BMW haft en och annan framgång på racerbanan genom åren, men vet verkligen Svensson så mycket om det? En sak är ju när en låg, röd bil med en stegrande häst i grillen dyker upp i backspegeln, men en BMW är ju ändå bara en vanlig bil ...

Ett sånt attans varumärke våra tyska vänner har etablerat. Undras vad hela koncernen skulle kosta.

/LunchRastsFilosofen
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Namnet förpliktigar tydligen...min farsa som alltid (nästa) ägt merca har börjat fundrar på att byta bil. Jag föreslog honom att varför inte köpa en BMW den här gången. Gissa vad han svarade?..."näe...inte köpa sån där statusbil inte".....
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Samma med mina polare...hade en 518i E28 innan och folk trodde att den gick förjävla bra. 0-100 km/h på ca 14 sek? ;) Nissan Micra går väl snabbare...

Tror det beror på den sportighet som BMW byggt kring varumärket. De som däremot kan om bilar och har intresse vet ju hur det ligger till med en 518s prestanda.

///Tomas M
BMW M528i -86
BMW E28 registret #001
Aldric
Han sa iallafall inte "nä inte en sån där pizza-räcer". Upplyst gubbe du har till fader ;)
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Sen har vi ju det där med status ja. Många tror att man är rik om man åker runt i en 316 från -94 (mina föräldrar har en sån). Men sedan när det kommer en med en fullutrustad volvo s60 från -02 så säger dom ingenting. Förstår inte folk att denna s60 förmodligen går på över 300k (ingen aning vad en sådan kostar) medan man får en 316-94 för 60k. Och vilken tror ni drar minst? Jag tycker att det är hemskt irriterande.
Det där med 1 BMW hk är lika mycket som fem Toyota hk stämmer till viss del, för Toyota som så många andra biltillverkare säger att bilen har si och så många hk och sen vid oberoende test så visar det sig att den har betydilgt mindre. I alla BMW test jag har sett så har BMW haft fler hk än vad BMW själva sagt. Så lite stämer det faktiskt.

önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Hörde en ganska kul kommentar om en polares BMW här om dan...
En kille gick förbi och frågade hur han hade råd med en sån där "kebabräcer"...
Faktum är att han har en sönderrostad 320i -83!!!

//Cosmos
"Rak 6a åt alla"
E28 Registret #160
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det blir många roliga historier när man åker BMW.Hade en 518i 82a för några år sedan och jag skulle göra ett jobb i en villa i ett finare område.Frun i huset mötte mig på uppfarten och talade sedan om att dom hade också BMW förut men dom tyckte att det blev för dyrt att byta till en igen.Hon trodde att det var en nästan ny och dyr bil jag hade.
Har ytterligare ett exempel: När jag sa till min flickvän att jag skulle köpa BMW undrade hon hur jag skulle kunna ha råd att köpa en bil för 500.000 kr. Heum... en 316i -90 för 500 papp ?? ;)

"Snabb" är väl inte bara 0-100 och antal hk??? Många hänger upp sej på detta. Körglädje är väl minst lika viktig! Som förut har sagts på detta forum: "En dragster är snabb men vad händer när det börjar svänga lite"

I folk mun är nog just "snabb" alla dessa faktorer. Medan vi som är super intresserade skiljer på detta, vi anser att hk och 0-100 prestanda är lika med "snabb".

Missförstånd och okunninghet har med andra ord skapat detta fenomen! :)
BMW grundmurade sitt rykte som tillverkare av snabba och exklusiva bilar under 60-, 70- och 80-talet. Då BMW producerade 635:or byggde Volvo 343:or... Eftersom svenskar alltid använder Volvo som måttstock har BMW ett ihärdigt rykte kring sig att vara farligt snabb och dyr. Att BMW markandsför sina produkter till välbärgade personer med "aktiv livsstil" bygger på imagen som producent av exklusiva och sportiga bilar. Idag sticker dock BMW inte ut lika mycket från den grå massan som de en gång gjort men ryktet består!

Angående BMW:s effektuppgifter vill jag använda Teknikens Värld som källa. De gjorde i nr 24-2000 ett test i samarbete med Rototest där de utvärderade biltillverkarnas effektuppgifter kontra uppmätt drivhjulseffekt. BMW 523i visade upp ett värde 169 drivhjulshästar vilket motvarar en förlorad effekt på endast 0,8% jämfört med tillverkarens siffror. den enligt reklambroschyren jämnstarka Volvo S70 GLT tappade hela 14,4% och hade således 146 drivhjulshästar. Alltså en reell skilnad på 23 hästar mellan två, på pappret, lika starka bilar.
BBrahme
Det är ju helt en fråga om image, BMW har lyckats dels att få motorjournalisterna på sin sida det finns ju sådanadär klassiska kommentarer som när journalisterna klagade på att det fanns alldeles för många knappar i en Alfa, medan BMW kanske hade 8 - 10 stycken till, men det säger man inger om. Få vanliga människor att acceptera märket såsom sportigt och dyrt, inte för vanligt folk. Volvo och Saab förblir oavsett vad de tar fram för modeller någon slags medelbil för vanligt folk och därför gör det inget om man har en "häftig" Volvo eller Saab men om du däremot har en BMW, då du!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.