|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw 316i E30 90:a som jag tänkte ställa lite frågor om. Hoppas nån har lust att hjälpa mig lite :) 1. När motorn är kall och man startar så tickar den som om nån skulle sitta i motorn och knacka med en hammare. Sen när motorn kommer upp i temp försvinner de och då återgår den till de "vanliga" ticket i de här motorerna. Vad beror de på? Kan man göra nått åt saken? Läste lite att de här motorerna tickar lite hur väl servade de än må vara i stort sett. Jag bytte olja och filter utan skillnad dock hade jag bara vanlig olja hemma. Ska byta till syntet olja nästa gång och se om det gör nån skillnad. 2.Tempmätaren går upp till första strecket sen stannar den där. Och så kan den studsa till lite då och då. Byte av termostat som gäller? 3. När man precis startar bilen när den e kall så kan den va lite grinig. Alltså inte så att den stannar eller så men när man ska åka i väg så kan den rycka till lite och va lite grinig. Vad kan de bero på? Det var vad jag kunde komma på just nu i alla fall :P | |
| 2. skruva bort instrumenthuset och kolla så inte muttern bakpå tempmätaren inte lossnat lite bara, dålig kontakt där ger urballad tempmätare. | |
| Okey... Nån som har svar på de andra frågorna då? :P | |
|
Inga svar direkt men du skall absolut inte hälla i syntetolja i motorn om den inte gått på det tidigare. Eftersom en helsyntetolja löser upp gammal smuts i motorn som sedan sätter igen oljefilter och kanaler. Vilket innebär en kass motor som ett brev på posten. Har bilen gått på helsyntet tidigare och det bara är denna gång du kört på mineralolja är det ingen fara att återgå till helsyntet. Angående ryckigheten kan du kolla så insugsdamasken är hel och fri från sprickor, en ny kostar ett par hundringar på BMW. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| Ingen som har nån lösning på hur man ska få bort tickandet när motorn är kall? Låter inge vidare när den tickar sådär men försvinner som sagt när lite temp uppnås... | |
|
Tyvärr är myten om att syntetolja är 'farligt' för gamla motorer väldigt vanlig. Syntetolja är i stort sett utan undantag bättre för motorn, oavsett vad den gått på tidigare. Särskilt M40-motorn, som sitter i 316i E30, är ytterst 'kräsen' på oljekvalitet. Tack vare ventilmekanismens konstruktion, behöver motorn fräsch olja av god kvalitet - dels är anliggningstrycket mellan kamaxel och vippor extremt högt, vilket kräver både bra vidhäftning, oljefilmstyrka och smörjande egenskaper, dels är de hydrauliska ventilspelsutjämnarna känsliga för nedsmutning, vilket ställer stora krav på oljans rengörande förmåga. Det hårda tickandet vid kallastart kommer sig av, att ventilspelet är 'tokstort' därför att att backventilerna i ventilspelsutjämnarna kärvar så de inte tätar. Så blir det för att ägaren slarvat med oljekvalitet och bytesintervaller! Det är allt annat än nyttigt för kamaxel och vippor, särskilt inte i M40 som i runda slängar har dubbelt så högt anliggningstryck på kamaxeln som andra motorer. Det du kan göra är, att hälla i en burk 'Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate' (finns t ex hos de flesta Mekonomen-butiker) och köra något hundratal mil. Byt sedan till en syntetolja av bra kvalitet, helst esterbaserad eftersom dessa oljor har bäst vidhäftning. Hjälper inte detta, är det tyvärr bara en tidsfråga innan toppen behöver renoveras med ny kamaxel, vippor och ventilspelsutjämnare (ibland oegentligt kallade 'lyftare'). /// Gunnar E. |
|
| Okey... Men Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate är bara att hälla direkt i motorn där man fyller på olja så att säga och sen som du skrev köra en bit... Har precis bytt olja i den så. Och sen köper jag nån syntetolja och väntar på resultat om det kommer. | |
|
Rätt uppfattat. Wynn's-smörjan häller du i befintlig olja, kör några hundra mil, och byter sen till riktigt bra kvalitetsolja - helst esterbaserad helsyntet. /// Gunnar E. |
|
| Vad menas med esterbaserad olja? Står det nån speciell beteckning på oljan då eller? | |
|
Några oljor som är helt eller delvis esterbaserade: - Valvoline Synpower - Motuls oljor - Mobil 1 /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.