AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
691

525 Touring -03 Tappat Effekt?

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
God förmiddag

Har precis hämtat min 525 -03 från Förenadebils plåtverkstad efter inbrottsförsök.
Jag bad dem kontrollera om det fanns några felkoder upplagda i felminnet, eftersom jag tyckte att den kändes lite slöare än vanligt innan jag lämnade in den.

De hittade inga fel i minnet (Kontroll med GT1 dator vad det nu innebär), ej heller fel när de kopplade upp sig mot steptronicen.

Tomgången=normal
Bränsleförbrukningen=Högre än vanligt
Service=Precis servad 8100mil
Tändspolar=Nya på garanti (bytade för 1år sedan, alla 6)

2st mekaniker provkörde bilen, de var själv osäkra men kunde med viss tvekan hålla med om att den var lite slöare än vanligt.

Kan det vara LMM som spökar. Borde den inte isåfall ge en felkod??

Har ni några tips och/eller ideér om vad det kan vara tar jag tacksamt emot dessa

m.v.h
stefan

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

LMM ger såvitt jag vet ingen felkod. Däremot kan motorstörningslampan börja lysa ibland, men inte alltid. Jag har dock inte hört om någon 525:a som har behövt byta LMM ännu.
Fanns det inga gamla felkoder lagrade? Jag skulle gissa på kamaxelgivare, men då brukar det komma upp felkoder i datorn.

Mvh Johan
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej Johan

Vid byte av tändspolarna för ett år sedan fanns det felkoder för dessa. Efter byte nollstäldes felminnet.

Tendensen upptäcktes ett par dagar innan jag lämnade in den för rep av stöldskada.

Motorstörningslampan har inte börjat lysa

Även min fru tycker att den känns lite slö :-)

Fler tips??

m.v.h
stefan

st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej Igen Johan

Om det nu är kamaxelgivaren

Länk

Nummer 1

Är det något man måste tänka på om jag skall byta den själv??

Har konsulterat teknikerna på Theanders i Lund där jag köpte bilen.

Vi får väl se vad de har att säga

//stefan

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det finns spaltmeter skrivet om kamaxelgivaren på det här forumet, av personer som är mycket duktigare än vad jag är.

men jag har bytt den ena på min gamla 530-touring -01, och det var den som sitter vid främre kanten på insuget. när den var paj blev bilen sanslöst slö på låga varv, för att dra iväg som ett jehu på höga. om jag minns rätt så är symptomen annorlunda om den andra givaren pajar, då blir bilen allmänt slö och misständer, kan även behöva ett par extra varv på startmotorn innan den hoppar igång. men som sagt, sök på forumet så får du nog bättre svar!

ingen av givarna är svåra att byta, det bör du fixa själv!

mvh Johan
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
God Middag

Tack för hjälpen

Jag söker lite på "kamaxelgivare"

m.v.h
stefan

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Johan: Visst borde kamgivaren generera nå'n felkod, eller..?
Min är också slö upp till 1800-2000 varv, sedan är det som att slå om en strömbrytare....

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.