|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en bmw 530d -99 den med 184 hk och har tänkt att chippa den. Viket är bäst? Box eller OBD programering? Eller finns det något annat bättre förslag? Fördelar/Nackdelar? Något tips på åter försäljare? Hoppas att någon har erfarenhet av detta! Tobbe | |
| Är det automat så ska du inte chippa den alls det kan bli väldigt dyrt | |
| Nej det är en manuell låda. | |
|
kolla denna länk. Mehrleistung kan rek av mig oxå Länk |
|
gretzky |
Har en kompis som driver en mekonomen-verkstad i Östersund och äger en 530d -02 som han chippat med grejer från motornord i s-vall. Kan med glädje rekommendera den går som f-n! dieseldoris |
|
hade KCR-box i min 530d -99a. märkbar skillnad effektmässigt + lägre bräsnleförbrukning med 1-1,5dl/mil.. otrpligt men sant.. ///Danne |
|
|
Räkna i alla fall inte med minskad förbrukning med box även om de som säljer dessa skriver så i sina annonser. Inte helt ovanligt är att färddatorn visar betydligt bättre siffror efter montering av box men det beror ju på att boxen "lurar" bilen på hur mycket diesel som som sprutas in. Sök här på forumet för det finns flera trådar med djupa diskussioner om detta. Sök t ex på "Mehrleistung" eller "dieseltech" så hittar du nog ett par intressanta. ___ //Ulf |
|
|
Jag hoppas, precis som programmer, att de som pratar om "sänkt förbrukning" verkligen har torrt på fötterna och inte pratar om färddatorns uträkningar. Dessa flyger ut genom fönstret när man monterar en box. De kan vara roliga att visa de som inte VET, men för den invigde så är värdena värdelösa. De är snarare ett mått på hur DÅLIG själva terimmningen gjoprts då trimmningen isig uppenbarligen lurar systemet med högre CR-tryck alt. förlängda insprutningstider. //amullo --- |
|
|
amullo KCR-boxen sabbar inte färddatorn som många andra boxar gör. Det är en av dom största fördelarna med kcr gentemot andra boxar att dom klarat av den biten också |
|
Sveke |
Jag har kan varmt rekommendera ProMotech. Är inne min andra dieselbil med en ProMotech modul nu och jag har deras nyaCR5. Den känns väldigt "stabil" i funktiuonen. Drar iväg tidigare än original och genom hela registret utan några ryck eller andra konstigheter. Modulen ser väldigt rejäl ut med riktig kontakt mellan modulen och kabelsatsen. Inga inställningar utan verkligen plug & play :) |
|
ryk 330xi Intressant.. //amullo --- |
|
|
jag anser att en traditionell chippning/mappning är att föredra på så pass nya bilar, skulle personligen aldrig montera någon slags tillägsmodul som ökar på dieselmängd osv.. utan spara hellre 1mån ytterligare och få ett anpassat chip. /mvh jocke |
|
|
Jocke! Har du någon återförsäljare att tipsa om när det gäller chip? Och tack alla andra för alla tips som har gett mig väldigt mkt skin på näsan. Är väll i stort sett i valet o kvalet mellan Mehrlesistung eller chip/mapp. Tobbe |
|
|
rande/Tobbe.. Jag är ganska nöjd med min MehrLeistung box.. Men jag kör den heller inte på mer än 80%. Skall man använda bilen normalt så räcker det gott, tror jag. Jag har tydligt märkt att förbrukningen går ner med boxen på 60%. Inte överdrivet mycket, men mellan 3-5 cl/mil under normal landsvägskörning i 120. Ännu mer än det med släpvagn. //amullo --- |
|
|
jag skulle satsa på tex turbocenter, bsr, eller nån annan erkänt duktig tillverkare, vi har BSR chip i våran passat 1,9tdi Common rail, dvs 115hk, 320nm org, den går klockrent i gång och genom besiktningens avgasvärden.. så dom kan jag ochså rekommendera starkt, motorn går som sagt perfekt och har mkt mer kraft än tidigare.. överhuvudtaget känns ett riktigt chip jmf med en box mer seriöst enligt mig, men jag har juh inga belägg för vad jag säger egentligen mer än vad man själv upplevt och hört av kompisar, bekanta osv.. så satsa du på det du tycker är rimligt och bra... men tänkt på att en ny bil alltid är känsligare, på en 525tds kanske en box är rimligt, men på en 530d hade jag personligen hört mig för om ett riktigt chip istället.. kanske kostar nån tusing mer, men det käns mer gediget på nåt vis att inte bara manipulera org systemet, utan att gå in och optimera det befintliga istället. /mvh jocke |
|
| Är det någon som har erfarenheter av T.M.C Tuningshop? kollade på deras hemsida där jag läste att till min 530 så skulle jag få en ökning med 39 hk och 90 i Nm! Fantasi siffror? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.