|
|
|
|---|---|
| Jomenvisst, Länk | |
| Jag mailade och frågade om han var seriös eller om det bara var en skojannons.Har inte fått ngt svar ännu. | |
|
Räkna lite på hur många liter luft en motor drar i sig vid exempelvis 4000varv/min och jämför sen med vad en elmotor som går på 12V ger för flöde och dra sen egna slutsatser. Skulle gissa på att det blir en skaplig motor... ///BMW - Was sonst! |
|
kilroy |
Alltid lurar man nån....vilket alla försäljare lever på. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Klistrar in från en annan tråd som jag skrev för tre år sedan! :-) Har ingen data på just den fläkten som säljs i denna tråd men ni fattar nog galoppen! ;) Räkneexemplet är för M50B25 motorn, inte M20.... ----------------------------------------------------------------------------------- Låt oss ta ett räknexempel. Orginal 325 har spridare på 190,2 cc/min låt oss säga att vi maxar dem 190cc soppa är alltså då 1.9dl. perfekt bränlseblandning torde då vara 14.7 delar luft och en del bensin, men för att få lite mer effekt (och enklare att räkna). Så räknar vi på 14 delar luft och 1 del bensin. 1 liter bensin vid 20 grader väger som bekant ca 750 gram då har vi alltså en förbrukning på ca 150g bensin per minut. gångrar detta med 14 blir då alltså 2100 g luft. glöm då inte att en 325:a har en sexa. alltså gånger 6... 12600 gram per minut=12,6 kg luft på en minut. vi vet att en kubik luft väger 1,3 kg. vilket vi snabbt kan räkna om att vi behöver ca 10 kubik luft på 1 minut för att kunna försörja motorn. 1 CFM=1.7 kubik/h Dom skröt om att deras fläkt låg på 220CFM 220CFM=374 kubik/h som då ger oss: 6,2 kubik/min. få se nu.. vi behövde väl 10 kubik luft i minuten va? Näe tror inte att den där fungerar så värst vidare bra... iofs så tror jag inte att min uträkning är helt rätt heller... :-) Godnatt! ------------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
rawsezx orka räkna .. ! OMG .. du är rätt duktig på det dära .. ? så din slutsatt är att det inget gör någon skillnad alls ? |
|
Paap Reeder |
... jo det blir skillnad ... det blir sämre eftersom grejorna hindrar ett fritt luftflöde. MVH /// Paap R |
|
Precis som Paap Reeder skriver, den hindrar luftflödet. Men å andra sidan så vet vi ju om att en elmotor som får hjälp att snurra fungerar som en generator, så det kanske är en idé på bilar med dålig generator ;)) |
|
| att den lilla fläckten pumpar 6,2kubik /minut låter otroligt, då en 380mm spal flödar ca 1,7/minut =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.