AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.850

läcker in vatten på passagerarsidan

22
hågge
518i-92
740ia-97
Hejsan!
Jag är ägare till en 740-97 shadowline jag har fått problem med vattenläckage på passagerarsidan fram bytte i somras ny ruta men har varit in och kollat där är allt tätt.Har även kollat under bilen efter hål men icke.
Är det någon som haft liknande problem vet inte vart jag ska börja leta.
Kan det vara avrinning från taklucka?eller
MVH Hågge
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kan mycket väl vara att avrinningen till tackluckan blivt igentäppt vid t.ex. bytet av vindruta. Prova att häll vatten i kanten runt takluckan (öppen lucka) för at prova avrinningen.

Mvh Björn
22
hågge
518i-92
740ia-97
Tack för ditt svar Björn jag var förbi en verkstad idag och kollade upp det med avrinningen men allt funkade som det skulle just nu så kliar vi våra huvuden för verkstan hade inte heller någon mer ide`.
MVH
Håkan

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,
Om jag minns rätt från mitt vindrutebyte för något år sedan finns det en slang (en på vardera sidan), som går från takluckan, genom A-stolpen och mynnar någonstans i motorrummet för att leda bort vattnet.
Din slang kan ha lossnat upptill vid vindrutebytet, så att vattnet från takluckan rinner rakt ner i A-stolpen och vidare in i kupén.
Värt att kolla upp kanske?

Lars Franzén
22
hågge
518i-92
740ia-97
Hej Lars!
Dom provade din ide slangen går ut bakom främre (höger) däck vilket dom kollade och vattnet rann på bra.
Tack för din ide`

ju mer du bromsar dessto mer missar du
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag har en 750 -91 som är genomfuktig invändigt (bak?). Elfel har också fått elstolarna, v-elhissar, innerbelysning mm att ge upp. När snön är borta tänkte jag montera en brutal fläckt (tryckluft) i fönstret och blåsa tryck i kupen och sedan gå runt med såpvatten o leta läckage om det går.
Hej hade problem medvatten som läckte in på höger fram efter byte av vindrutan på min E32, läckte fortfarande efter omtätning. Fick till slut sätta in ny ruta, givetvis kostnadsfritt. Fick mig berättat i samband med detta att det var vanligt med läckage efter rutbyte på BMW 7ser och vissa 5ser På min bil läckte det bara in vid automattvätt och då droppade det i knät på passagerarplats från rutans överkant. Försök reklamera rutbytet! Lycka till !/ Torrbollen.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej perantoniohansson,
Luktar det glykol i bilen? Eller är fukten "fet"? Då skulle det kunna vara ett läckande värmeelement under instrumentpanelen. Besvärligt att fixa men det går; finns mektips!

Lars Franzén
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Nej, Det kommer in vatten genom bakluckan, Det verkar leta sig in i gummi listen i fram kant och fyller hålrumet i den på lägre nivå bak, plus att vattnet letar sig in genom höger baklyckta och fyller skuffen, Tror jag

perantoniohansson@hotmail.com
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Jag har inte varit så aktiv mer än torkat ur mattorna. Upptäckte mer vatten i skuffen trots tätning vid baklyse. Jag mig i skuffen stängde med vatten sprutande på bilen och det läkte förbi listen mitt på framkanten vid brutal sprut. Spände baklucke låset men ska prova senare när någon är hemme för att släppa ut mej ur skuffen.

Däremot forsade det in på golvet fram (båda sidor) vid skarv torped/kardantunnel när jag sprutade ner under gallret framför rutan.
Alltså det är ej rutläckage. Hur är det gjort vid kupefläckten /ac .......
Jag river inte för ens jag vet mer.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har läst någonstans att det kan läcka under listen till skuffluckan. Den tätar mot luckan men det läcker mellan list och kaross. Jag tror det var i hörnen framåt. Det går väl att lyfta på listen och kolla om det ser rostigt ut.

/Mats J
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Listen har jag haft av och sedan limmat tillbaka.
Jag ska däremot kolla om småhålen i listen kan vattenfylla listen, men jag tror inte att det var felet på min

al
36
aleek
740ial -92
740ia -93
740ia -93 res.delsbil
Hej perantoniohansson
Jag upptäckte idag att jag har samma problem som du, med läckage fram.
Det verkar läcka vid kupefläkten vad jag kunde se lite snabbt.
Har du kommit till ngn lösning?

aleek
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Avrinningen till ventilationen kan sätta igen. Så regnar det in genom friskluftsintaget vid huvens bakkant så kan det inte dräneras ut utan rinner tillslut in i bilen.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.