|
|
|
|---|---|
|
Jag har inte larm i min bil, men har skaffat en spegel med larmdiod. Jag får fram ström till dioden via pinne 8 och 9 i kontaktdonet. Problemet är att den inte blinkar utan lyser hela tiden (vilket iofs inte gör så mycket) men jag har problem att hitta rätt anslutningspunkter. Ena kabeln skall ju alltid ha 12 v och den andra sladden skall ju ha 12 v när den inte skall lysa/blinka, och vara jordad när den skall lysa/blinka. När jag nu kopplat in dioden (i spegeln) så lyser den när jag låser bilen, men den lyser även när jag låser upp bilen, dock svagare. Kopplar jag in en billig larmattrapp på samma elpunkter så fungerar det felfritt??!! Kan dioden i spegeln vara en annan typ än dioden larmatrappen? Räcker det med att koppla in ett större motstånd till spegeldioden? Kan meddela att larmattrappen blinkar, men alltså inte dioden i spegeln, trota samma motstånd! Nån som vet hur man får till detta? //Jocke | |
|
Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tack för svaret! Har läset denna och det fungerar inte på E60! //Jocke |
|
|
Ingen som vet eller testat detta? //Jocke |
|
|
Dioden blinkar inte av sig själv, detta sköts av elektroniken i larmet osv, den kan dessutom blinka med olika karaktär för att påvisa olika driftstatus osv. En lysdiod måste även alltid ha ett förkopplingsmotstånd, kan inte kopplas direkt på t.ex en 12V strömkälla. Det finns lysdioder med inbyggs blinkkrets, ser ut som en standarddiod, enklast blir nog att sätta en sån i spegeln. Alternativt slakta en larmatrapp och sätta dioden och dess drivkrets i spegeln. FP |
|
|
Hejsan Folke. och tack för ditt svar. Jag har faktiskt slaktat en larmatrapp igår och satt dioden i spegeln. Fungerar MEN, jag får den inte att kortslutas helt när jag öppnar bilen. Verkar som det ligger nån "tjyvström" nånstans. Blinkar helt normalt när jag låser bilen, men när jag öppnar bilen så blinkar den också, men mycket saktare och svagare, därav att den inte blir helt kortsluten som jag vill!! Har du nåt föslag? //Jocke |
|
|
Kan meddela också att jag kopplat den ena sladden till en 30 A sladd som alltid är +12V under handsfacket, och den andra sladden till ficklampsladdaren i handsfacket som får +12V när jag tänder lyset, dock verkar det inte bli helt kortslutet iom att den fortsätter blinka, men mycket svagare och saktare när jag vill att den skall vara svart. //Jocke |
|
|
Svårt att säga utan att se eller mäta var den är inkopplad. Ganska säkert sitter den på en punkt som inte switchar helt ner till noll när du öppnar osv. Det kan vara så enklet att man lägger ett motstånd i serie med ena kabeln till enheten. Bara att testa, inget kan gå sönder, börja med t.ex 470 Ohm, 1kOhm osv och öka tills det ger resultat. Det kan även vara så att den utgör lite för låg belastning för kretsen där den är inkopplad, isf kan man testa med motstånd parallellt i stället, och isf kanske lite lägre värden, 220-330-470 Ohm t.ex. FP |
|
|
Laddaren i handsfacket har ju spänning alltid. Du skrev att dioden kopplas till/från när du låser upp bilen osv, som ett "riktigt" larm, det kan den knappast göra via uttaget för laddaren i handskfacket. Ett vanligt ställe att koppla dessa atrapper på är mellan fast 12V och terminal 15, dvs tändning plus var som helt under panelen, t.ex i närheten av tändningslåset. När man vrider av nyckeln blir det jordpotential på terminal 15 och dioden börjar blinka osv. FP |
|
|
Ja, att den blinkar när jag låser och slutar blinka när jag låser upp är en sanning med modifikation. Nu är den kopplad till ficklampans laddare och den ger ström när lyset på bilen är påslaget, alltså är tanken då att lampan skall kortslutas, men det gör den bevisligen inte iom att den fortsätter blinka sakta och svagt. Skall testa med någon av elsladdarna vid tändningen och se om det blir bättre, annars får jag kolla med ett motstånd. För det måste ju vara som så att dom ger olika mycket ström iom att den fortsätter blinka trots att det "ska vara kortslutet", alltså svart! //Jocke |
|
|
Detta var ju en trevlig nyhet. Har cobralarm med en diod som sitter nere i vindrutan och blinkar jvligt fort. Ser mer ut som en fejk egentligen. (tveksamt om ngn bryr sig att det står cobralarm på dekalerna på rutorna, eller vet en tjuv om detta, hur ser en sådan att det inte är fejk?) Skulle gärna byta den och kunna koppla in dioden under backspegeln. Skulle det gå??? Har just nu bara en vanlig electrochromspegel, men skulle gladeligen fixa en med lysdiod under om det gick att göra, dvs att få den att blinka. *BAWORAK* |
|
|
Tills jag kommit på nåt bättre har jag nu kopplat dioden i spegeln till en sladd med ständig ström under handsfacket, och den andra till jordkontakten i ficklampsuttaget i handsfacket, och satt en strömbrytare på den sladden, så nu blinkar dioden i backspegeln. Det "jobbiga" är ju att man måste trycka in strömbrytaren (som ligger i handsfacket) varje gång den skall "larmas", men det är bättre än inget, så får man fortsätta fundera och testa sig fram tills man kan lösa det på ett mer automatiskt sätt. //Jocke |
|
|
Om man har samma färgschema på kablaget som på t.ex E39 (vilket är troligt) så bör du hitta ett gäng vit/lila kablar bakom handskfacket. Dessa får alla +12 när man vrider nyckeln i första läget, och här kan du koppla minus från larmatrappen, den andra blir kvar där du har fast plus redan. Den kommer då att få spänning automatiskt när du vrider av nyckeln. FP |
|
|
Har nyligen köpt en BMW 540 -97 och var till en början helt säker på att jag inte hade larm då jag inte såg nån diod blinka .... och att inte bilen blinkar till för att bekräfta larmning när man låser den med fjärren. Men nu efter att jag läst denna tråd så har jag kollat på min backspegel, och där sitter ju en larmdiod!!.. Frågan är nu; Om jag har diod i backspegeln, är det = med att jag har ett originallarm installerat men som ej fungerar ...? Har kollat bland säkringarna i handsfacket men hittar ingen som verkar höra till larm .. om det finns larm .. vart sitter säkringen? tacksam för svar. (Detta är mitt första inlägg i forumet och jag vill passa på att tacka för den indirekta hjälp jag redan fått genom att läsa inlägg här.. kan exempelvis bekräfta att om man har problem med ASC lampan utan att ABS lyser, samtidigt som bilens effekt stryps markant så är det = Vajjern mellan ställmotorn och gasspjället. Den fransar sig och går av. Om den inte går av så kärvar den fast i läge där spjället stryper motorn = finns kanske 50 av 286 hk kvar... klipp av den om det händer ..kör till BMW .. köp ny vajjer (92kr) .. byt och njut av att ASC lampan slocknar och allt fungerar igen. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.