|
|
|
|---|---|
|
Jag har enM5 89a 3,6lit. Efter senaste oljebytet hos bmw hittades metall på oljefiltret. Oildruck motor varnade innan bytet och därför provade jag att byta olja .Efter oljebytet är varningen borta och bilen går bra. Men eftersom metall hittades i oljan är det väl bara en tidsfråga innan det händer något? En felsökning att plocka ner motorn är för dyrt för en sådan gammal bil?Finns det någon som tror sig veta vad som kan ha pajat? Att byta oljepumpen kostar och det kanske inte är där problemet är heller. Kanske det bästa är att köra tills att bilen pajar helt och hållet? MVH Halo 3000 | |
|
Kostar inte så mycket att plocka av oljetråget och kolla/byta lager och oljepump. Ganska dumt tycker jag att köra ner en M5:a p.g.a av snålhet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Nåt man lätt gör själv är också att lyfta på ventilkåpan och inspektera efter slitage. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
"Kanske det bästa är att köra tills att bilen pajar helt och hållet?" Ja det lär ju inte göra saken värre... Du får helt enkelt gå igenom motorn. |
|
| Det är skillnad på "metallspån" och "metallspån"...Är det mer "större" fasta bitar som fastnat ja då har du definitivt stora problem på g..Är det kanske ytterst små spån så behöver det egentligen inte vara någon större fara, men det är ju inte bra. Metallen kan i princip komma varifrån som helst, kanske från kamkedjan som håller på att ge sig, eller någon skena eller liknande...Det lönar sig för din del att kontrollera varifrån metallen kan tänkas att komma, blir billigare att laga innan total-ras...Jag har iofs aldrig varit med om att hitta metallspån i oljefiltret, däremot hittade jag "stora" metallbitar i tråget på en gammal Opel jag hade (lager knack...) | |
|
Tack för svaren. Killen som hittade det sa att det mera liknade metallfilm inga stora bitar alltså. Kan någon rekommendera någon bra mekaniker i göteborg som eventuellt då kan undersöka oljetråget och eller ventilkåpan efter slitage ? Även om bilen går bra nu efter oljebytet så är det väl bäst att inte köra med den MVH Halo 3000 |
|
|
Om lagrena är slitna får man ju ändå slipa om veven. Det är ingen ide att byta dom annars. Som sagt kan det va löndamt att hitta felet innan. Men är det lagrena kan du nästan lika väl köra tills den skär, fast det är ju givetvis inte bra för lagerytor till kamaxel osv.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.